perjantai 21. elokuuta 2020

265. Kaksikielinen kaupunkilainen; Toyota Corolla Hybrid

 265.

Valmistaja: Toyota
Malli: Corolla Hatchback
Vuosimalli: 2020
Moottori: 1.8 hybrid
Vaihteisto: Automaatti

Korjaamon laina-autona tällä kertaa, tai oikeastaan nyt jo toista kertaa, Toyota Corolla hatchback. UIlkonäöltään oikeastaan aika hyvän näköinen, sillä se ei näytä juurikaan vanhalta Corollalta. En tiedä onko se japanilaista nykysuuntausta, mutta kuten sikarumassa uudessa Honda Civicissä, niin Corollassakin on selkeästi haluttu lisätä ulokkeita ja pokkauksia. Kun Civicissä se on viety ihan nextille levelille ja siitä yli, niin Corollassa onneksi on ruvennut jossain vaiheessa tyylitaju kolkuttamaan suunnittelijan omatuntoa.

Ajettuani aikaisemmin C-HR:ä, josta en juurikaan pitänyt, oli mielenkiintoista nähdä, että onko tekniikka parantunut. Vastaus on, että ei ole! Sähköautotilassa ajaminen onnistuu vain parkkipaikalla tai ruuhkassa. Jos kaasua painaa yhtään niinkuin liikenteen mukana pysyminen vaatii tai jos nopeus nousee yli 40k km/h, niin 1,8-litrainen moottori hyrähtää salamannopeasti käyntiin ja alkaa vauhdittamaan matkantekoa ja mittaristoon ilmestyy sama ilmoitus kuin C-HR:ssä aiemmin antaen kuskin ymmärtää, että hybrid ei ole sähköauto.

Huomasin kyllä kaupungissa pyöriessäni edun sähkömoottorista ja Corollan automaattivaihteistosta, sillä vaste kaasuun on miellyttävän nopeaa. Corolla singahtaa risteyksistä ja liikenneympyröistä iloisesti eteenpäin, mutta toyotamaiseen tapaan kiihtyminen rauhoittuu maantienopeuksissa. Kiihdyttäminen kahdeksastakympistä tai satasesta täydellä kaasulla nostaa kyllä kierroksia ja ääntä, mutta suuresti muuta ei tunnu tapahtuvan.

Yrittäessäni tuloksetta ajaa sähköautotilassa minulle selvisi ikäänkuin vahingossa mielenkiintoinen asia. Keskikonsolissa on kosketusnäyttö, jossa on kyllä mekaaniset painikkeet reunoissa radiolle, naville ja yms. Käyttöjärjestelmän kielen pystyy muuttamaan niinkuin pitääkin, mutta näköjään mittariston näyttö on eri käyttöjärjestelmässä, eli sen kieli pitää vaihtaa mittariston kautta ratissa olevia näppäimiä käyttäen. Tämä järjettömyys on oletettavasti tarkoitettu kaksikielisille pariskunnille siten, että apukuski voi lukea navigointia ja karttaa keskinkonsolista esim. ruotsiksi ja kuski ruotsia osaamattomana voi käyttää mittaristoa suomeksi.

Kaupungissa pörräämiseen minä ottaisin ihan mielelläni  Corolla hybridin, sillä se on kuin luotu siihen. Pitkällä matkalla pitäisin todennäköisesti enemmän jostain muusta autosta. Tilojen puolesta takapenkkikäiset varmasti myös arvostaisivat jotain muuta autoa, sillä minun säädettyäni etupenkin sopivaksi itselleni en millään tavalla olisi enää mahtunut takapenkille, sillä jalat eivät mahtuneet penkkien väliin.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti