perjantai 17. syyskuuta 2021

271. Kokenut Seat Leon

 271.

Valmistaja: Seat
Malli: Leon
Vuosimalli: 2010
Moottori: 1.6 TDI
Vaihteisto: 5M

Haussa on nyt ollut hetken aikaa käytetty, halpa auto, jolla kuitenkin olisi vielä reilusti luotettavia kilometrejä jäljellä. Yhtälö on tietenkin lähtökohtaisestikin hyvin haastava, mutta eihän se auta vaan pakko on yrittää.

Tervajoelta autokauppiaalta löytyi hyvän näköinen sininen Seat Leon 1.6-litraisella dieselmyllyllä ja ajattelin, että vaikka mittarissa oli jo 273 000 km, niin kyllä sillä vielä pitkälle ajaisi.

Koeajo alkoi apuvirralla, sillä Leonin akku oli tyhjä ja myyjä napsautti heti nopealla liikkeellä sen huomattuaan sisävalon pois päältä. Syy selvisi minulle nopeasti, kun mittaritaulussa paloi koko ajan varoitusvalo avoimesta ovesta, vaikka kaikki ovet olivat kiinni. Jonkun oven tunnistin oli rikki ja auto luuli oven olevan koko ajan auki ja piti sisävaloa päällä.

Muuten sisäpuolen varusteet olivat hyvässä kunnossa eikä niissä ollut mitään erikoisempaa huomioitavaa. Vaihteet ja moottorikin kyllä toimivat, mutta vaihtaminen etenkin hitaassa vauhdissa ja pienillä vaihteilla saivat aikaan omituisen tärinän rungossa, joka sitten sai jonkin peräpäässä tai peräkontissa pitämään ylimääräistä ääntä. Minä syytin siinä hetkessä kytkintä tärinästä, mutta veikkaukseni perustuu täysin mutu-tuntumaan ilman teknistä tietoutta. Takajarrulevyt olivat niin paksussa ruosteessa, että jarruttaminen sai aikaan melkoisen tärinän ja jarrutustehossakin sen tunsi. Myyjä meinasi, että voimakkaalla jarruttamisella levyt kyllä tokenisivat, mutta koeajon mitta ei ainakaan riittänyt ja olisin itse vaihtanut levyt, jos olisin auton ostanut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti