tiistai 21. syyskuuta 2021

276. Junalla ei pääse, mutta Toyotalla kyllä pääsee

276.

Valmistaja: Toyota
Malli: Corolla
Vuosimalli: 2021
Moottori: 1.8 Hybrid
Vaihteisto: automaatti

VR:än voi luottaa. Olen kuullut moitteita VR:n juniin liittyen monesta suunnasta, mutta johtuen varmaan siitä, että itse niillä olen matkustanut niin harvoin, että minulla ei ole ollut mitään isompaa ongelmaa. Kunnes tällä kertaa iso ongelma oli ja kollegan kanssa kotiin päästäksemme jouduimme ottamaan kumipyörät rautaisten alle.

Hertz antoi meille muutaman kuukauden vanhan farmari Corollan. Esitin vuokratessa toiveen, että josko löytyisi auto, jossa olisi 230 voltin jännitelähtö, koska kollegan läppäri kaipasi latausta, mutta virkailijan mukaan semmoisia autoja ei ollut. Luulen, että olin ensimmäinen joka kysyi semmoista. USB-latausportti kyllä löytyi keskikonsolista, mutta toinen vastaava portti löytyi kojelaudan alapuolelta vasta Hämeenkyrössä.

En vissiin ole ajanut vuosimallia 2005 tuoreempia Corolloja ja tämä uusi tapaus olikin selkeästi erilainen. Alusta oli selkeästi jämäköitynyt ja tuntui hyvältä kaupungissa eikä maantielläkään pieni ratin heiluttelu aiheuttanut pelon väristyksiä.

1.8-litrainen bensakone apunaan sähkömoottori ja teholukema 98 hevoista kuulostaa jo saavutukselta sinänsä enkä ymmärrä sitä edes polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi. Jos kaupungissa ajaminen vielä onnistuu mukavan ripeästi, niin maantiellä vähäiset tehot kyllä huomaa. Ohittamaan lähteminen vaatii kunnon ennakointia ja riittävästi aikaa kiihdyttää, sillä kaasun pohjaan polkaiseminen nostaa kyllä kierrokset tappiin ja lisää ääntä, mutta muuta ei tapahdu. Se on kyllä tuttua Toyotan automaattilaatikon toimintaa aikaisemmilta ajokerroilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti