165.
Valmistaja: Honda
Malli: CR-V Lifestyle Business A
Vuosimalli: 2013
Moottori: 2.2 diesel
Vaihteisto: automaatti
Ehkä se on Hondan jatkuvasta mainonnasta johtuvaa, mutta kun uusi CR-V tuli markkinoille, niin minä halusin mennä sitä kokeilemaan vertailun nimissä. Ihan hyvän näköinen uusi CR-V on, mutta muistaakseni se on nyt maavaraltaan sentin tai kaksi matalampi kuin edeltäjänsä, joten nelivedolla mainostaminen ei ehkä ole se paras tapa.
Montaa metriä ei minun tarvinnut ajaa CR-V:llä, kun jo tajusin, että auto on aika surkea, siis minun mielestä ainakin. Moottorin äänet kuuluvat sisälle voimakkaasti ja sama ongelma on rengasäänillä. Minun ajama versio oli vielä malliston yläpäästä varustelultaan, eli LIfestyle business ja kyllä siinä varusteita olikin, mutta kun auto huutaa kuin hyeena kiihdyktyksissä, niin ei stereoista niin suurta iloa saa.
166.
Valmistaja: Kia
Malli: Sorento
Vuosimalli: 2013
Moottori: 2.2 diesel
Vaihteisto: manuaali
Olin aiemmin ajanut edellisen mallin Kia Sorrento ja en juurikaan tykännyt autosta, joten odotukseni eivät olleet korkealla, kun otin alle uuden Sorrenton. Yllätykseni oli kuitenkin suuri, sillä harppaus edellisestä mallista uuteen on iso. Autoa voisi sanoa melko saksalaiseksi, sillä se jämäkkä ja selkeästi hiljaisempi kuin esimerkiksi Honda CR-V. Sisustus ei ole ihan saksalaisten tasolla, mutta silti hyvä. Minä tykkäsin!
167.
Valmistaja: Kia
Malli: Sportage
Vuosimalli: 2012
Moottori: 2.0 diesel
Vaihteisto: automaatti
Pienempi Kia oli hyvin samankaltainen kuin isoveljensä, mutta sisustukseltaan jopa parempi. Selkeästi parempi kuin japanilaiset.
168.
Valmistaja: Hyundai
Malli: i30
Vuosimalli: 2012
Moottori: 1.4 diesel
Vaihteisto:manuaali
Sain alleni Hyundai i30, kun Saksassa vuokraamassani Ford Focuksessa oli takarenkaassa laakerivika, jonka takia auto piti vaihtaa. Ajoin i30:llä sen verran, että löysin lähimmän Hertz toimiston, jossa vaihdoin auton pois. Ennemmin olisin ajanut vaikka laakerivikaisella Fordilla, sillä i30 on surkea kippo.
169.
Valmistaja: Toyota
Malli: Corolla sedan
Vuosimalli: 2008
Moottori: 1.8
Vaihteisto: automaatti
Eräänlaisen vuokrausvirheen takia sain Floridassa vuokralle Toyota Corollan 1,8-litraisella koneella ja automaattilaatikolla. Lyhyesti sanottuna auto on ihan perseestä. Meitä oli matkassa 3 miestä ja saimmme juuri ja juuri matkalaukut mahtumaan autoon. Takana ei ole juurikaan turhaa tilaa, kun edessä istuu aikuinen. Moottori ei ole turhan voimakas ja se varmaan vielä menisikin manuaalivaihteistolla, mutta automaatti sai minut vain nauramaan. Aina kun piti kiihdyttää, niin polkaisin kaasun pohjaan ja seurauksena oli hurja vinkaisu, kun aski tiputti pari pykälää ja nosti kierrokset tappiin, mutta muuta ei tapahtunutkaan, sillä auto ei kyllä kiihtynyt yhtään mihinkään.
Mainitaan vielä, että kun autossa ei ollut valoautomatikkaa, niin sain siitä akun tyhjäksi jättämällä ajovalot päälle yöksi. Ihailin vain amerikkalaisen kollegan rentoutta, kun hän ensin auttoi auton käyntiin johdoilla, niin hänen ehdotuksestaan jätimme auton parkkipaikalle tyhjäkäynnille lataamaan, kun itse menimme lounaalle.
170.
Valmistaja: Toyota
Malli: Supra
Vuosimalli: 1997
Moottori: 3.0 turbo
Vaihteisto:manuaali
Kaverillani oli lainassa miellyttävä avomallinen Toyota Supra ja minun suureksi ilokseni hän antoi minun myös kokeilla autoa. Autossa oli virityssarjaa hieman enemmän ja vähemmän ja tehoja pystyi säätämään tietokoneella suoraan ohjaamosta. Huipputehoja oli n. 650 hevoista, mutta normiajossa tehot oli tiputettu noin 450 hevoiseen.
Suprasta saa helposti kuvan, että se on kevyt ja ketterä tehokas auto, kun moottorista on hieman kutiteltu extraa perijapanilaisen 276 hepan päälle. Se on kuitenkin painava auto ja tuntuu semmoiselta myös ajossa.
Noilla tehoilla auto kuitenkin liikkuu hyvin kepeästi, jos vain uskaltaa ajaa. Kytkin oli äkkiseltään todella jäykkä, mutta kai tuommoiset tehot vaativat sitä. Voisin veikata, että kaupungissa liikennevaloissa seikkaillessa kävisi hyvästä pohjetreenistä ja hetken harjoittelun jälkeen mieli tekisi vaihtaa vapaalle odottelun ajaksi.
Erittäin houkutteleva auto hurjilla tehoillaan, mutta ei ehkä minunlaiselle kuskille. Vaatii kuskilta hieman enemmän.
Lista on nyt vihdoin ajan tasalla, eli ajamieni autojen määrä on 170 kappaletta tähän mennessä. Kunhan työkiireet hieman hellittäisivät, niin ehtisin ajamaan joitain uusiakin. Toivoa sopii myös, että Audi, BMW ja Mercedes tekevät talvella omat nelivetokiertueet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti