maanantai 3. helmikuuta 2014

175. Toyota Auris

175.
Valmistaja: Toyota
Malli: Auris
Vuosimalli: 2013
Moottori: 1.4 diesel
Vaihteisto:manuaali

Vuokra-auto Ruotsissa voi näköjään olla jotain muutakin kuin Volvo, sillä sain Avisilla alleni 25000 km vanhan Toyotan. Olen ajanut Auriksen edeltäjällä, eli hatchback Corollalla paljonkin, mutta Auris on jäänyt testaamatta, joten olin jopa kevyesti innoissani päästessäni Auriksen rattiin.

Helppo oli nopeasti huomata, että Auris on askel isompaan suuntaan Corollasta. En tiedä onko mitoissa mitään eroa oikeasti, mutta Auris vaikuttaa isommalta autolta. Sisällä on hyvät tilat ja vaikka ratti onkin lähes pelottavan muhkea, niin siitä saa hyvän otteen varttia vaille kolme. Suurin parannus Corollaan on mielestäni kytkin, joka Corollassa äkkinäiselle tuntuu lähinnä binääriseltä kytkimen liikkeen ollessa pari senttiä. Corollalla en onnistu lähtemään liikkelle ilman noloa kierrosten nostoa, kun en yhtään tiedä milloin kytkin ottaa kiinni. Auriksessa on selkeästi pidempi ja dynaaminen kytkin, jolla liikkeelle lähtö on helppoa kuin heinän teko.

1.4-litrainen diesel tuntuu miellyttävältä vielä kaupunkinopeuksissa, kun tehoja tuntuu riittävän oikeissa nopeuksissa, mutta moottoritiellä tehot uupuvat. Suurinta, eli 6. vaihdetta ei voi käyttää vielä 80 km/h vauhdissa, vaan tietokone ilmoittaa, että pitää vaihtaa pienemmälle. Vääntöä ei tunnu löytyvän niinkuin dieselistä olettaisi löytyvän.

Ajamassani Auriksessa oli avaimeton käynnistys, eli avaimenperämäistä avainta ei tarvinnut työntää mihinkään, vaan se riittää, että avain on autossa mukana. Keskikonsolissa on kosketusnäyttö, joka toimi hienosti, mutta en päässyt yhdellä reissulla valikkorakenteesta oikein selville, joten toimintojen löytäminen oli hieman työlästä.

Auris on selkeä parannus Corollaan, mutta kyllä parantamisen varaa kuitenkin jää. Ajomelut nastarenkailla asfalttitiellä on kovat ja keskustelu autossa on melkein huutamista. Meno on kuitenkin tasaista ja kokoansa isomman tuntuista.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti