perjantai 4. joulukuuta 2015

209. Petojen sukua - Jeep Renegade

209.
Valmistaja: Jeep
Malli: Renegade
Vuosimalli: 2015
Moottori: 1.6 CRD
Vaihteisto: manuaali

Jälleen uusi vuokra-auto kokeilu matkallani Italiassa. Varasin Hertziltä Fiat 500X (tai vastaava), koska ajoa oli kuitenkin tiedossa useampi sata kilometriä, enkä halunnut puikkelehtia rekkojen seassa Fiat Pandalla - niinkuin paikalliset tekevät 140km/h nopeudella.

Ihan 500X en saanut käyttööni, mutta voisin sanoa, että Fiatin ruman kaksosen, eli Jeep Renegade pikkumaasturin. Renegade on ensimmäinen Jeep, jota on aloitettu rakentamaan Amerikan ulkopuolella ja niitä tehdään Italiassa samalla tehtaalla ja samalle alustalle kuin Fiat 500X.

Jos Fiatin linjat ovat uusimman Fiat 500 mallin mukaisesti kauniin pyöreät, niin Jeep on pitänyt kiinni omasta massiivisesta tyylistään ja autossa riittää kulmia. Vaikka kyseessä on pieni auto, niin siinä on kulmista johtuen ison auton tuntua. Etenkin roomalaisen pysäköintitalon tiukat käännökset tuntuivat ahtailta ja 4,2 metrinen auto ei taittunut ramppien mutkiin ilman pientä peruuttamista. Takaisin tullessa, kun olin jo tottuneempi auton kanssa, sain kyllä nuo mutkat taittumaan, mutta ylimääräistä tilaa ei siltikään ollut.

Kaupunkiajossa Renegade tuntui hyvin mukavalta ja hiljaiseltakin alkuun, mutta totesin myöhemmin syyksi lentokoneen suhinaan tottuneet korvat. Kaupungissa moottori kuuluu sisälle, ei liikaa, mutta kuitenkin. Moottoritiellä 110km/h nopeuksissa ja ylöspäin rengasmelu ja ajoviiman suhina peittävät kyllä moottorin äänet kokonaan. Ajoviiman ääni on kova ja se johtunee kantikkaasta muotoilusta. Renegade kulkee kuitenkin tasaisesti ja 1.6-litrainen diesel tuottaa tarpeeksi tehoa kiihdyttelyyn ja moottoritiellä ajamiseen. 6-lovinen manuaalivaihteisto toimi myös hyvin, enkä kokenut edellisessä postauksessa mainitsemiani stumppauksia kertaakaan, vaan manuaalia oli ilo hämmentää.

Varusteina autossa oli varmaan hieman karvalakkia paremmat laitteet, sillä keskisuuren kosketusnäytön kautta ohjattiin radiota, ilmastointia ja navigointia. Valikkorakenne oli riittävän helppo ja onnistuin jopa vaihtamaan kieliasetuksen saksasta englanniksi ajaessani moottoritiellä..

Jeep Renegade oli miellyttävä kokemus. Ajettu versio oli etuvetoinen, joten olisi mukava päästä kokeilemaan nelivetoista tyyppiä hieman hankalemmassa maastossa. Lyhyen akselivälin luulisi auttavan maastossa ajamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti