keskiviikko 28. helmikuuta 2018

236. Audi Q7 e-Tron

236.
Valmistaja:Audi
Malli: Q7 e-tron quattro
Vuosimalli: 2018
Moottori: 3.0TDI + sähkömoottori
Vaihteisto:A8

Audi quattro tour oli kylässä ja minä löysin sen verran aikaa, että kävin koeajamassa uuden Audi Q7 e-tronin, eli Audin mainoksen mukaan ensimmäisen pistokehybridi, jossa on dieselmoottori ja quattro-neliveto. Tuo quattro-neliveto on tietenkin hyvä lisäys tuohon lauseeseen, koska vain Audeissa on quattro-neliveto ja muissa autoissa muita nelivetoja.

Kiertueen auto oli ollut ahkerasti ajossa ja vaikka se oli latauksessa minun saapuessa, niin akussa oli mehua vain 7km ajomatkaan. Täydellä akulla 2,5-tonninen Q7 kulkee valmistajan mukaan 56 kilometriä, eli hyvinkin riittävästi useimpien ihmisten työmatkaan ja kauppareissuun.
Sähköllä liikkuessa Q7 on epäilyttävän hiljainen. Jarrun vapauttaminen saa auton liikkumaan, mutta  jollain tapaa se tuntuu väärältä, koska mitään ääntä ei kuulu mistään. Koeajoautossa oli alla kitkarenkaat, joten hiljaisuus jatkuu myös kaupunkinopeuden yläpuolella.

Dieselmoottorin kanssa tehoja löytyy heti enemmän, mutta nekin hevoset laukkaa sukat jalassa, sillä meno on dieseliä polttaessakin miellyttävän hiljaista. Vakiovarusteinen ilmajousitus nielee pienet rutut asfaltissa ilman kolinoita ja muutenkin meno on pehmeää. Alusta on samaan aikaa pehmeä ja silti jämäkkä ja rattia saa paiskoa kovassakin vauhdissa edestakas ilman, että jännäkakka iskee istuimeen samalla kun sormet puristavat rattia peläten, että auto lentää ympäri, ojaan ja ties minne. Meno on eleetöntä ja turvallisen tuntuista.

Audin mukaan kiihdytys nollasta sataan kestää 6,5 sekuntia pelkällä sähköllä ja 6,2 sekuntia sähkön ja dieselin avulla. Kun koeajon alun jälkeen kyydissä ollut maahantuojan edustaja käänsi akun loppua säästääkseen auton vain dieseliä käyttävään tilaan, niin nuo 6 sekunnin ajat tuntuivat liioitelluilta, kun kaasun painoi pohjaan paikaltaan. Auto kyllä kiihtyi reippaasti, mutta se ei tuntunut 6 sekunnilta. Pelkällä dieselmoottorilla varustettu Q7 kiihtyy sataseen 6,3 sekunnissa, joten kai minun on uskottava, että auton massa ja hiljaisuus piilottavat kiihtyvyyden tunteen.

Kun ajoin uutta Q7 ekan kerran noin 2 vuotta sitten, niin totesin, että kyseessä on auto, jolla ajaisi mielellään pitkää matkaa ja se pitää paikkansa edelleen. Huomasin vasta nyt vanhoja tekstejä hakiessani, että olen ajanut Q7 e-troninkin aikaisemin 1,5 vuotta sitten, mutta ei se haittaa. Kyseessä on joka tapauksessa erinomainen auto, jolla ajaa milloin vaan ja missä vaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti