251.
Valmistaja: Renault
Malli: Kadjar
Vuosimalli: 2018
Moottori: 1.5 dCI
Vaihteisto: A6
Ranskalaisia autoja ei tule koeajettua tarkoituksella oikeastaan koskaan, joten semmoisen saaminen vuokra-autona on mukavaa vaihtelua. Kun tiedossa oli vielä ajamista puolalaisilla teillä, jotka tiesin huonokuntoisiksi, niin olin jopa iloinen saadessani oletettavasti pehmeän ranskalaisen auton alleni.
Sisätiloiltaan Kadjar on hyvin moderni ja muunmuassa mittaristo on täysin digitaalinen ja sen lisäksi löytyy vielä kosketusnäyttö keskipaneelista. Käynnistys tapahtuu napista, mutta jostain ranskalaisesta syystä avain, jota pitää kantaa vain mukana, on suunniteltu pienen korttilompakon kokoiseksi ja se muistuttaakin enemmän jonkun yksinkertaisen laitteen kaukosäädintä, kuin auton avainta. En tiedä onko vuokra-autoissa joku perusasetus, että käynnistäessä näytöllä näkyy valikko, josta voi valita järjestelmän kielen, mutta minä en jättänyt käyttämättä mahdollisuutta hämmentää mahdollisia tulevia vuokraajia ja siksi asetin Renaultin puhumaan ja kirjoittamaan ihan suomea. Navigaattori, joka ei ole ihan kaikkein käyttäjäystävällisin, neuvoi minua suomeksi ja perille kaikkiin vierailemiini paikkoihin.
Omaa laiskuuttani, tai ehkä mukavuudenhaluisuuttani, palvellakseni olin valinnnut automaattivaihteisen auton javaikka se olikin oman Kodiaqini tapaan kaksoiskytkimellinen versio, niin ei se ollut takuulla DSG. Vaihtaminen kyllä sujui sulavasti, mutta ensimmäisellä ja toisella vaihteella kierrokset nousivat aivan tarpeettoman korkealle ennen vaihtamista, jolloin kone mylvi turhan äänekkäästi. Isommilla vaihteilla meno oli parempaa, vaikka 115 hevosta eivät siitä mitään huippu vauhdikasta tehneetkään. Slovakian tasaisella moottoritiellä 138 km/h vakkariin asetettuna meno kuitenkin oli sujuvaa, jos nyt hieman äänekästä. Alusta on enemmän saksalainen kuin japanilainen, eli kopperotestissä jännäkakka ei uhkaa, vaan rattia voi heiluttaa puolelta toiselle ilman pelkoa kaatumisesta.
Kuskille Kadjar tarjoaa hyvät tilat, vaikka penkki voisi ollakin paljon parempi, mutta kuskin takana ei valtavia jalkatiloja ole. Peräkontti vetää hyvin neljän ihmisen kevyet matkatavarat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti