maanantai 9. toukokuuta 2022

278. Kohotettujen kasvojen Skoda Kodiaq

  278.

Valmistaja: Skoda
Malli: Kodiaq
Vuosimalli: 2022
Moottori: 2.0TDI 150
Vaihteisto: automaatti

Oma Kodiaqini, eli Konjakkini, tulee tämä vuonna 4 vuoden kypsään ikään ja vaikka olin päättänyt, että ajaisin tällä autolla nyt pidempään, niin autokuumeiseen päähän hiipivät kaikki hyvä perustelut, miksi auto pitäisi vaihtaa uudempaan. Ensimmäinen katsastus pitäisi pian tehdä ja en tiedä miten dynaamisen alustan säädettävät iskunvaimentimet pärjäävät täristelyssä, jossain vaiheessa se jakohihna pitää vaihtaa ja se on kallista ja sitten vielä se hiukkasloukku. Kaikki nämä ovat varmaan ihan normaaleja ja eivät todennäköisesti ole vielä hetkeen vaihtokunnossa, mutta kuume on kuume.

Kodiaq on saanut nyt ensimmäisen kasvojen kohotuksen ja se näyttää hieman erilaiselta. Paremmalta sanoisin minä, mutta kauneus ja kauheus ovat kuitenkin katsojan silmissä. En edes osaa sanoa mitä siinä on muutettu, mutta etuvaloja ainakin jotenkin ja keulaa muutenkin. Sisällä huomattavin muutos näyttää olevan mittaristo, joka vaihdettu analogisista viisarimittareista täysin sähköiseen konfiguroitavaan TFT-näyttöön. Minä itseasiassa pidän enemmän perinteisestä mittaristosta, mutta kehitys on kehitystä ja sitä vastaan voi taistella vain viivyttelemällä.

Omassa Konjakissani on Canton äänentoistojärjestelmä ja nyt sitä ei ole enää saatavilla kuin kaikkein kalleimpaan varustelumalliin, eli L&K malliin. Halusin käydä kokeilemassa ja kuuntelemassa miltä vakio mankka kuulostaisi, joten otin kokeiluun Kodiaq Style-varustelumallin. Samalla halusin testata olisiko 150-heppainen versio 2-litraisesta dieselistä paljon nuhaisempi kuin oma 190-heppainen.

Yllätys olikin auton sisällä, kun siinä kuitenkin oli Canton Sound System, vaikka varustelu olikin Style. Selvisi, että globaali komponenttipuute, josta itsekin tiedän hieman yhtä ja toista, vaivaa auton valmistajia ja siksi varusteluja on jouduttu muuttamaan ensi julkaisun jälkeen. Oma oletukseni on, että Canton Sound Systemin vaatima mikrokontrolleri tai prosessori on puutteena Skodalla ja siksi vähäiset komponentit halutaan käyttää vain kalleimpaan L&K malliin, jossa ikäänkuin pitäisi olla kaikki varusteet ja vain parasta.

En siis päässyt kuuntelemaan miltä vakiomankka oikeasti kuulostaa, kun sitä aidosti hieman luukuttaa, mutta pääsin kuitenkin kokeilemaan 150-heppaisen moottorin. Olin autossa vanhemman poikani kanssa ja tyhjänä pienemmätkin tehot kyllä liikuttavat Kodiaqia ihan mukavasti, mutta kyllä 40 hevosen puuttumisen silti huomaa. Epäilen, että ero kasvaa, kun autoon lastattaisiin toinen poika, vaimo, koira, täysi suksiboksi ja täysi peräkontti.

Intissä käytettiin termiä KSE, eli koulutuksen suoma etu. Samaan tyyliin varuste, jonka kerran on saanut autoonsa, niin sen haluaisi saada seuraavaankin, etenkin jos kyseessä on jotain semmosta, mitä käyttää ja arvostaa. Katsotaan nyt mitä kuume teettää. Valitettavasti autokuumeeseen ei ole rokotetta, mutta onneksi se on yleensä kausiluontoinen, eli menee kyllä ohitse ihan vaan sairastamalla, eikä välttämättä palaa ennen seuraavaa kevättä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti