141.
Valmistaja: Skoda
Malli: Rapid
Vuosimalli: 2013
Moottori: 1.4TSI
Vaihteisto: DSG automaatti
Toinen vuokra-auto heti perään tuoreeltaan. Auto on periaatteessa Volkswagen Jetta, mutta käytännössä Skoda Rapid 1.4TSI moottorilla ja DSG-automaatilla. En ole itse Jettaa ajanut, mutta väittäisin, että eroa Jetassa ja Rapidissa on sen verran, että en laittaisi niitä vastaaviksi autoiksi, jos muut kuin peräkontin koko ja istumapaikkojen määrä merkitsisivät jotain.
Rapid on pieni auto ja sen tuntuinen se on myös ajossa. Ohjaus on kevyttä kaupunkinopeuksissa ja auto tuntuu näppärältä taitella mutkiin. Valitettavasti ohjauksen keveys pysyy samanlaisena nopeuden kasvaessa ja moottoritienopeuksissa ajaminen vaatii hieman enemmän keskittymistä sillä tuntuu, että pienikin ohjausliike heittää autoa voimakkaasti sivulle. Toisaalta kyllä auto on suuntavakaa, eli suoralla ajaessa ohjata ei tarvitse.
Ajoalustana minulla oli brittiläinen moottoritie, joka näytti osittain hyvin samanlaiselta kuin saksalainen autobahn, eli oli tehty betonilaatoista, joiden saumat pitivät kovaa melua sisälle saakka. Muilla osuuksilla, missä asfaltti oli suomalaisen huonoa rengasmelu oli edelleenkin melko kovaa.
Olen kehunut samaa moottoria aiemmin, mutta nyt en saanut samanlaista positiisivista kokemusta. Voimaa koneessa kyllä riitti ja kiihdytykset olivat mukavan pirteitä. Kaasu oli jotenkin tunnoton ja liikkeellelähdöt olivat helposti nykiviä, jos auton ei antanut itsestään lähteä vierimään todella hitaasti. Auto ei lähde ryömimään helposti, sillä tyhjäkäyntikierrokset jossain 800 rpm paikkeilla eivät vielä riitä autoa liikuttamaan, vaan kone nostaa kierroksia hieman ennen kuin ryömintä alkaa. Tuntui ikäänkuin moottori ja vaihteisto olisivat liian voimakkaat ja jyrkästi toimivat pieneen autoon ja siksi liikkeelle lähtö ja vaihdot tuntuivat melko voimakkaasti perstuntumassa. Moottorin etuja on kyllä pieni kulutus. Ajoin itse hieman yli 400 mailia ja kulutuslukema pieneni koko minun ajomatkan ajan päätyen lukuun 5,5 l/100km.
Sisätiloillaan Rapid on siisti ja etuistuimet ovat hyvin selkää tukevia. Hieman leveämpi mies saattaisi kyllä tuntea penkin ahtaaksi. En saanut ajoasentoa kolmessa päivässä oikein mieluisaksi kertaakaan. Se saattoi johtua siitä, että ratti oli oikealla puolella ja minun oli vaikea tottua siihen, mutta enemmän se johtui mielestäni siitä, että en saanut lepuutettua käsiäni oikein missään, vaan ainoa hyvän tuntuinen ajoasento oli kädet ratissa vartin yli ysi -asennossa. Se käy kuitenkin väsyttäväksi, jos ei välillä pysty laskemaan kyynärpäitä syliin tai kyynärnojalle. Jos käsiä lepuutti pitämällä kiinni vain ratin alaosasta, niin levoton ohjaus kehotti nopeasti vaihtamaan otetta tukevammaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti