214.
Valmistaja: Audi
Malli: A4 Avant
Vuosimalli: 2016
Moottori: 3.0 TDI
Vaihteisto: 8-v automaatti
Se tuntuu erikoiselta, kun löytää itselleen täysin sopivan kengän. Semmoinen kevyt kenkä, joka kuitenkin tukee ja sopii jalkaan täydellisesti ja tarjoaa hyvän pidon. Semmoinen kenkä, jonka ensi kertaa jalkaan laittaessa tietää tuovan lisää juoksuvauhtia, tarpeen niin vaatiessa, ja auttavan hyppäämään korkeammalle. Siihen tunteeseen vertaisin sitä hyvää tunnetta, kun istuin uuden Audi A4 Avant rattiin ja hieman "jaloittelin", eli lähdin liikkeelle.
Tunteeseen epäilemättä vaikuttaa minun oma Audi A4, jolla ajoin aiemmin tuhansia kilometrejä, mutta ei se kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että uusi kehitysversion B9 Audi A4 on todella hyvä auto - ainakin, kun hieman varustelee . Minä testasin jo aiemmin 150-hevosvoimaisen ja manuaalivaihteisen uuden A4:n enkä ollut kovin vakuuttunut. En nähnyt suunnatonta eroa tämän hetkiseen Skoda Octaviaani. Nyt alla ollut 3-litrainen, 272-hevosvoimainen ja automaattivaihteinen A4 oli jotain erilaista.
Edelleenkään A4:ssa ei ollut kosketusnäyttöä, mutta mittaristona Audi virtual cockpit, jonka tiesin mielenkiintoiseksi lisäksi jo aikaisemmasta Audi TT-koeajosta. Kuskin penkki oli sähkösäätöinen urheiluistuin, joka imaisi minut luottamusta herättävän tukevaan syleilyyn. Ohjaamo on tyylikäs ja laadukkaan tuntuinen ja nappulat ovat tutuilla paikoilla.
3-litrainen diesel ei ärjy, vaan murisee matalalla ja voimakkaalla tavalla. 272 hevosta ja 600 Nm vääntöä riittävät liikuttamaan laihtunutta A4 kaikinpuolin miellyttävästä - ei pröystäilemällä, vaan tarpeellisen ripeästi. Luvattu kiihtyvyys 0-100 km/h on 5,4s ja vaikka en sitä päässytkään kellottamaan, niin uskon lukuun. Kaasun pohjaan painaessa A4 ampaisee eteenpäin nelivedon turvin tien pinnasta riippumatta ja edelleen diesel-moottori vain murisee kauniisti.
Koeajoversiossa oli Audin urheilualusta, eli 20mm normaalia matalampi. Meno oli tukevaa ja jämäkkää, mutta todennäköisesti sähköisesti säädettävän iskunvaimennuksen ansiosta silti tasaista ja pomputonta. Ohjaustunne ja ohjaus kokonaisuudessaan on erinomainen. A4 taittuu mutkiin kuin unelma ja ratin kautta saa palautteen tien pinnasta, mutta mitään turhia tärinöitä ei sisälle välity.
Tekstistä varmaan käy selväksi mitä mieltä minä olen uudesta A4 noilla kaikilla varusteilla. Valitettavasti audimaiseen tyyliin kaikesta tuosta kivasta saa maksaa kalliin hinnan. Hinnat tuolla moottorilla alkaa jostain 67000€ paikkeilta, mutta koeajoauton hinta oli jossain 100000€ paikkeilla kaikkinen varusteineen. Aikaisemmin auton hintoja verratessani en nähnyt oman Octaviani ja suurinpiirtein vastaavan Audi A4 Avantin n. 15000€ hintaeroa mitenkään perusteltuna, mutta jos minulla olisi tuo 100000€ rahaa, niin mitkään perustelut eivät olisi tarpeen, vaan vaihtaisin Skodan Audiin sen siliän tien. Järkeväksi tuommoista vaihtoa ei voisi missään tapauksessa kutsua, mutta siinä se juttu onkin. Octavia on järkevä ja erinomaisen hyvä auto, mutta siitä puuttuu se tunne, jonka tunsin heti, kun lähdin liikkeelle tällä Audilla. Ei muuta kuin lottoamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti