maanantai 4. heinäkuuta 2016

216. Yllättävä Volkswagen e-Golf

216.
Valmistaja: Volkswagen
Malli: e-Golf
Vuosimalli: 2016
Moottori: sähkö
Vaihteisto:automaatti

Toinen sähköauto, jos kartingautoja ei lasketa, jota pääsin ajamaan oli uudenkarhea Volkswagen e-Golf. Aikaisemminhan pääsin pariinkin otteeseen testaamaan Nissan Leafia ja siitä on hieman tarinaa täällä http://elamaniautot.blogspot.fi/2014/12/196-nissan-leaf.html

Jos Leaf oli suunniteltu todennäköisesti jotain futuristisuutta etsien, niin e-Golf on tutun ja turvallisen Golfin näköinen niin ulkoa kuin sisältäkin. Vaihdevipu on samanlainen kuin muissakin automaattivaihteisissa Golfeissa ja siitä löytyy R, N ja D vaihteet ja lisäksi joku lyhyellä tuttavuudella mysteeriksi jäänyt B-vaihde. Avaimeton järjestelmä on tuttu omasta Octavastani ja riittää, että avaimet ovat taskussa, niin ovet aukeaa, auton voi käynnistää ja ovet voi lukita hyvin helposti.

e-Golf käynnistyy start-nappulasta ja käynnistymisen huomaa vain valojen syttymisenä, mittarineulojen pyyhkäisyinä ja ilmastoinnin käynnistymisenä, mutta muuten auto ei päästä inahdustakaan, kun moottori ei pyöri. Sitten jarru pohjaan, vaihde päälle ja jalka jarrulta. e-Golf lähtee liikkeelle ketterästi ja heti kaasuun koskemalla käy selväksi, että kaasuun reagointi on hyvin nopeaa.

e-Golf on tavallista Golfia painavampi todennäköisesti isojen akkujen takia ja ajossa se tuntuu myös painavalta, mutta enemmän hyvällä kuin huonolla tavalla - auto tuntu todella jämäkältä ja itseään isommalta. 115 hevosvoimainen ja 270 Nm vääntävä sähkömoottori kyllä liikuttaa tuota painoa vaivattomasta ja etenkin paikaltaan lähdöt ovat todella nopeita vahvan ja välittömän väännön ansiosta. Kiihdyttelyitä tekee mieli tehdä ihan vain huvin vuoksi. Ohjaus on kevyt ja tunnokas ja jämäkän alustan ansiosta ajaessa tuli mieleeni sähköiset karting-autot, joilla olen ajanut.

e-Golf oli Nissan Leafin jälkeen yllättävän hyvä ja ajaisin sillä mielelläni enemmänkin. Maantieajossa kiihtyvyys on sekin hyvää, mutta ei ehkä niin rajua kuin paikaltaan lähtiessä. Ehkä se on tarkoituksenmukaista, koska yhdellä varauksella e-Golfilla pystyy ajamaan vain noin 130 km, eli kovin pitkää maantieajoa ei pääse kerralla nauttimaan. Olen ollut hieman sähköautoja vastaan sen suuremmin asiaa perustelematta ja pohtimatta vain mutuun perustaen, mutta e-Golfin jälkeen kokeilisin mielelläni Teslaa, jolla yhdellä varauksella ajaa jo lähes saman verran kuin tavallisella bensakäyttöisellä autolla yhdellä tankkauksella. Sitten vielä lastentaudit pois sähköauton tekniikasta, niin minäkin olen valmis vaihtamaan semmoiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti