217.
Valmistaja: Nissan
Malli: Juke
Vuosimalli: 2011
Moottori: 1,6 turbo
Vaihteisto:automaatti
Myönnettäköön, että Nissan ei ole merkkinä ole koskaan kuulunut minun henkilökohtaisiin suosikkeihin, vaikka muutamalla semmoisella on tullutkin ajettua enemmän tai vähemmän. Poikkeusena voisi kyllä mainita aidon amerikkalaisen Nissanin, eli Nissan Armadan, jonka ajaminen oli leppoisuudessaan todella hauskaa. Tarinantynkä löytyy täältä http://elamaniautot.blogspot.com/2013/09/142-147-jenkkiautoja.html
Kollegallani on ollut ajossa Nissa Juke jo muutaman vuoden ja useamman kerran on ollut puhetta, että minun pitäisi testata sitä. Nyt aikataulut sitten sopivat yhteen ja pääsin ottamaan Jukesta pikaiset tyypit.
Minun silmää Juke ei ole suuremmin miellyttänyt johtuen lähinnä keulan lamppujen sijoittelusta, joka tuntuu jotenkin luonnottomalta. Kun Jukessa kuitenkin on levitetyt lokasuojat ja kurveja kuin kauniissa naisessa, niin samaan tapaan takaa ja sivulta päin Juke on erittäinkin hyvän näköinen. Auto on kooltaan pieni, mutta minun mittaiselleni, eli 188 senttiselle tapille ajoasento löytyi helposti.
Kyseinen versio on karvalakki Jukea harvinaisempi, eli nelivetoinen ja 1.6-litraisella turbolla varustetu Tekna. Varusteisiin kuuluukin paljon herkkuja, kuten avaimeton käynnistys, peruutuskamera ja ehkä ei niin tärkeä, mutta hauska G-voima mittari keskikonsolin näytössä. Valitettavasti en päässyt testaamaan montako G:tä mittariin on mahdollista saada, mutta mahdollisuudet G-mittarin heilutteluun on kyllä olemassa.
Juke Teknassa on pellin alla 190 hevosta ja 240 väännöstä ja nelivedon ja jämäkän alustan ansiosta auto tuntuu todella ketterältä, mutta samaan aikaan alustan ansiosta turvalliselta. Minun oma ns. kippotestini, eli ratin heiluttelu maantievauhdissa ei aiheuttanut pelkotiloja, vaan olisi pitkään jatkuessa varmaan aiheuttanut niskakipuja, sillä niin jämptisti Juke käyttäytyy.
Automaattivaihteisto toimii hyvin ja etenkin liikkeelle lähdössä ja ryöminnässä auto reagoi kaasuun miellyttävän ripeästi. Ilmoitettu kiihtyvys 0-100 km/h on 8,4s, mutta epäilen kyllä, että 190 hevosen ja hieman yli 1400 kilon yhdistelmällä tuo 8,4 sekuntia käytännössä alittuu tai sitten hieman alhainen vääntö ei vaan riitä vauhdikkaampaan lähetykseen. Joka tapauksessa ainakin kaupungissa Jukella kerkeää erittäin hyvin ja nelivedon ansiosta liikennevaloista ehtii isommankin auton eteen kesällä ja talvella.
Olkoon tämä oppina minulle, että ei ole koiraa karvoihin katsominen. Juke ei ehkä edestä näytä miltään missiltä, mutta kuten sanottu takaapäin sitä jo katselee ihan ilokseen ja ajaa kovaa vielä mieluummin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti