228.
Valmistaja: Range Rover
Malli: Evoque
Vuosimalli: 2017
Moottori: 2.0 Diesel
Vaihteisto: automaatti
Aina välillä autovuokraamot yllättää hyvin positiivisesti ja tällä reissulla Hertz teki niin Frankfurtin kentällä. Olin varannut Opel Insignia, tai vastaavan, mutta parkkiruudussa odottikin uusi Range Rover Evoque ja kun en ole koskaan ajanut yhtään Range Roveria aikaisemmin, niin olin enemmän kuin tyytyväinen Hertzin valintaan.
Istumaan nousu Evoqueiin oli helppoa ja sähköisesti säädettävällä istuimella sain ajoasennon muotoiltua nopeasti. Seuraavassa vaiheessa Range Rover epäonnistui pahasti, sillä navigaattorin käyttö osoittautui haastavaksi. Muutaman minuutin pähkäilyn jälkeen olin olevinaan asettanut kohteen, mutta parkkihallista poistuessani huomasin, että kohdetta ei ole ollenkaan ja se piti asettaa uudestaan ja pidemmän kaavan kautta.
Ajossa Evoque tuntui aluksi tehottomalta ja laiskaltakin ja ehdin jo harmitella sitä kunnes huomioni kiinnittyi nopeusmittariin, joka näytti epäilyttävän korkeita lukemia. Minun täytyi puhelimella tarkistaa ajamani nopeus ja todeta, että mittari näytti riittävän oikein ja allani oli auto, jossa vauhti ei tunnu ollenkaan siltä, mitä se oikeasti on. Kaikista ajamistani autoista Evoque peitti todellisen nopeutensa parhaiten ja ajaminen oli ainoastaan mukavan pehmeää. Alusta on samaan aikaan jämäkkä, mutta pehmeä ja pienet töyssyt katoavat kokonaan.
Laiskuus oli silti todellisuutta, sillä autobahnille päästyäni totesin, että vaikka kiihtyvyyttä ei tunnukaan kaasun pohjaan painaessa, niin se johtuu siitä, että sitä ei juurikaan ole. Pienemmillä nopeuksilla Evoque liikku ns. normaalisti, mutta moottoritien nopeuksilla vauhdin muutokset ei päätä huimaa, ellei paina jarrua. Pitkän suoran ja pitkän ns. talla pohjassa -ajamisen seurauksena sain mittariin tasan 200 km/h ennen kuin auto tuli eteeni. En usko, että paljon oli enää varaa tasaisella vauhtia kasvattaa.
Tiloiltaan Evouq on pieni ja enemmän kahden hengen auto, kuin mikään perheauto. En vertaisi sitä missään tapauksessa Opel Insigniaan tilojen puolesta. Ajokokemus oli kuitenkin siinä määrin positiivinen, että mieleni tekisi kovasti kokeilla saman firman isompia autoja, eli ihan oikeita maastureita kuten Land Rover Discovery tai Range Rover
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti