maanantai 9. syyskuuta 2019

261. Ford Ecosport 1.0

261.
Valmistaja: Ford
Malli: Ecosport
Vuosimalli: 2019
Moottori: 1.0
Vaihteisto: A


Minun pitäisi varmaan kirjoittaa yksi tarina ihan vain Frankfurtin lentokentän terminaali 2:n Hertzin palvelupisteestä ja siitä miten se osaa yllättää sillä huonommalla tavalla kerta toisen jälkeen, mutta kirjoitan nyt kuitenkin autosta, jonka sieltä sain. Vaikka kyseistä autostakin olisi mukava kirjoittaa lyhyesti ja ytimettömästi, että ihan paska, mutta koska jokaisella autolla on tarkoituksensa, niin en päätä siihen. Ford Ecosportin tarkoitus on selkeästi seisoa autokaupan pihalla ottamassa aurinkoa niin kauan, että sen maali palaa ja se viedään takaisin sinne mistä se on tullutkin.

No, ei autoa voi ihan noin kovasti vihata, sillä se kuljetti kuitenkin minut päämäärääni ja takaisinkin. Ecosport on pieni ja etutiloiltaan mukava, jos autossa on kaksi henkilöä. Minun taakseni ei mahtuisi lapsikaan istumaan, jos jalat olisi tarkoitus laittaa penkkien väliin, sillä ajoasennossa penkkien väliin jäi ehkä 5cm tilaa. Ihmetys oli kuitenkin suuri, kun takaisin tullessa ahdoimme autoon 4 aikuista miestä, 4 pientä vetolaukkua ja 2 reppua. Sen aikaansaaminen vaati, että minä istuin mummotyyliin lähes ratissa kiinni ja jalat koukussa samalla kun hattuhylly oli pystyssä takalasilla allaan pönöttävien laukkujen takia.

Edessä istuminen oli mahdollista, koska Ecosportin piskuisen 1-litraisen moottorin kaveriksi oli laitettu automaattivaihteisto, eikä minun siten tarvinnut ylettyä kuin kahdelle polkimelle. Sitä oikeanpuoleista poljinta saikin kyllä polkea ihan kunnolla, kun kyydissä oli ne edellä mainitut henkilöt ja tavarat, sillä 1-litraisesta Ecoboostista puristetut 125 hevosta (saatavilla myös 140 hevosen versio, mutta en usko, että tuo oli sellainen) olivat kovin nälkiintyneen oloisia, eivätkä innostuneet laukalle kovin helposti. Moottorin alavääntö on melko olematon ja aina risteyksestä lähtiessä kierrokset pomppasivat n. 5000 rpm paikkeille huvittavan mörinän saattelemana ja silti liikkuminen oli verkkaista. Kun maantienopeus oli saavutettu, niin sen pystyi pitämään kohtuu kevyen oloisesti, mutta pikkaisetkin kiihdytykset nostivat kierrokset korkealle. Moottorin äänien lisäksi sisämelu on melko kova jopa saksalaisilla tasaisemmilla teillä. Suomen talvisilla teillä kokemus olisi varmasti vielä kokonaisvaltaisesti epämiellyttävämpi.

Hertzin saamaton ukkeli sanoi minulle kieltäydyttyään minulle aiemmin luvatusta paremmasta autosta, että onneksi minulla on sentään navigaattori, mutta eihän autossa tietenkään semmoista ollut. Näyttö on keskellä kojelaudan yllä kääntyvän näköisenä, mutta tietenkin kääntymättömänä jokseenkin häiritsevällä paikalla mitä tulee kojelaudan käytettävyyteen mihinkään muuhun. Puhelimeni sain kyllä liitettyä ja muuten en viihdejärjestelmästä löytänyt mitään muutakaan kiinnostavaa navigaattorin puutteessa. Voi olla, että en vain osannut käyttää sitä, sillä meillä kesti pari minuuttia keksiä miten peräkonttikin avataan. Peräkontin luukun keskellä rekisterikilven päällä on perinteisen oloinen kahvamainen rakenne, mutta ei kuitenkaan mitään nappulaa. Laitoimme jo ensi tilassa matkatavarat takapenkille ennen kuin huomasimme, että oikean etuvalon muodossa on toinen kahva, jossa on myös se kaikkialla kaivattu nappula, joka aukaisee peräkontin ovimaisesti vasemmalta oikealle, eikä alhaalta ylös. Pikkuautojen saloja kuulemma.

Tämä pikkuauto on käsittääkseni Ford perheen uusimpia vauvoja, mutta minun silmään se on ruma vauva, jota ei halua kukaan tunnustaa autokseen. Minäkin aion jatkossa jättää kohteliaasti katsomatta kyseiseen vauvaan, vastata kyselyihin vauvan ulkonäöstä huulet yhteen puristettuina hymisten ja nyökäten ja myös vuokrata jatkossa autoni Avikselta ainakin Frankfurtin kentällä. Täältä tähän, joku muu kuin Aarne Tanninen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti