tiistai 18. elokuuta 2020

263. Surkea Toyota C-HR, hybrid

263.
Valmistaja: Toyota
Malli: C-HR
Vuosimalli: 2019
Moottori: 1.8 HSD + sähkö
Vaihteisto: A

On unohtunut kirjoittaa tänne mitään ja sitten tuli tämä Corona juttu, enkä valitettavasti tarkoita nyt Toyota Coronaa.

 Summaan nyt kuitenkin toisen Toyotan, jonka sain Tukholman lentokentältä vuokralle viime vuoden puolella. Kyseessä ensimmäinen hybridi, jolla tuli ajettua enemmän kuin lyhyt koeajolenkki. Sanoisin näin: En tykkää! Ymmärrän Toyota C-HR hybridin tarkoituksen vain siinä, että jarrutusenergiaa otetaan talteen isompaan akkuun ja sieltä sitä voi johonkin käyttää, mutta ei sitä juuri ajamiseen voi käyttää.

Jos C-HR:llä koittaa lähteä risteyksestä tai liikennevaloista muun liikenteen mukana käyttäen eV-tilaa, jolloin auto käyttää vain sähkömoottoreita, niin välittömästi mittaristoon tulee ilmoitus, että eV-tila on poistettu käytöstä, koska kaasua painettiin liian voimakkaasti. Sama ilmoitus tulee näkyviin, jos nopeus nousee yli 40 km/h. Käytännössä eV-tilaa voi käyttää parkkipaikalla tai ruuhkassa matelemiseen, mutta ajamiseen normaalisti se ei riitä.

 Maantieajossa sähkömoottoria ei juurikaan huomaa. Ohituskiihtyvyys on parhaimmillaankin hyvin keskivertoa ja samalla yhdellä polkaisulla akusta katoaa ehkä 15% varauksesta ainakin jos mittaristossa näkyvää varausmittaria on uskominen. Varaustila paranee moottorijarrutuksissa ja tasaisella maantieajolla, mutta olen varma, että maantieajossa lataaminen myös syö hieman ylimääräistä polttoainetta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti