263.
Valmistaja: Toyota
Malli: C-HR
Vuosimalli: 2019
Moottori: 1.8 HSD + sähkö
Vaihteisto: A
On unohtunut kirjoittaa tänne mitään ja sitten tuli tämä
Corona juttu, enkä valitettavasti tarkoita nyt Toyota Coronaa.
Summaan nyt kuitenkin toisen Toyotan, jonka sain Tukholman
lentokentältä vuokralle viime vuoden puolella. Kyseessä ensimmäinen hybridi,
jolla tuli ajettua enemmän kuin lyhyt koeajolenkki. Sanoisin näin: En tykkää!
Ymmärrän Toyota C-HR hybridin tarkoituksen vain siinä, että jarrutusenergiaa
otetaan talteen isompaan akkuun ja sieltä sitä voi johonkin käyttää, mutta ei
sitä juuri ajamiseen voi käyttää.
Jos C-HR:llä koittaa lähteä risteyksestä tai liikennevaloista
muun liikenteen mukana käyttäen eV-tilaa, jolloin auto käyttää vain
sähkömoottoreita, niin välittömästi mittaristoon tulee ilmoitus, että eV-tila
on poistettu käytöstä, koska kaasua painettiin liian voimakkaasti. Sama ilmoitus
tulee näkyviin, jos nopeus nousee yli 40 km/h. Käytännössä eV-tilaa voi käyttää
parkkipaikalla tai ruuhkassa matelemiseen, mutta ajamiseen normaalisti se ei
riitä.
Maantieajossa sähkömoottoria ei juurikaan huomaa. Ohituskiihtyvyys
on parhaimmillaankin hyvin keskivertoa ja samalla yhdellä polkaisulla akusta katoaa
ehkä 15% varauksesta ainakin jos mittaristossa näkyvää varausmittaria on
uskominen. Varaustila paranee moottorijarrutuksissa ja tasaisella
maantieajolla, mutta olen varma, että maantieajossa lataaminen myös syö hieman
ylimääräistä polttoainetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti