264.
Valmistaja: Skoda
Malli: Scala
Vuosimalli: 2020
Moottori: 1.5 TSI
Vaihteisto: DSG, 7 vaihdetta
Kun oma Kodiaqini on viime aikoina vieraillut korjaamolla
turhankin usein, niin paikallinen Rinta-Jouppi on vissiin tullut siihen
tulokseen, että laina-auton antaminen minulle korjauksen ajaksi alkaa olla jo
kohtuullista. Yksi noista laina-autoista muutama viikko sitten oli uusi Skoda
Scala 1.5 TSI moottorilla ja sattuneesta syystä sillä tuli ajettua hieman enemmän
kuin vain korjaamolta kotiin ja takaisin.
Kun pari vuotta vanhasta Kodiaqista astuu Scalan kyytiin,
niin sisätiloissa huomaa seuraavan sukupolven ilmeen. Käytännössä se tarkoittaa
isoa kosketusnäyttöä keskikonsolissa ja täysin digitaalista mittaristoa ratin takana.
Ymmärrän, että ison koskestusnäytön sijoittaminen autoon sulavasti on haasteellista,
mutta minä en pidä siitä miten se Scalassa, ja monessa muussakin autossa, on
tehty, eli se näyttää kuin kojelaudan yläosaan on rakennettu hylly, johon
näyttö on kiinteästi lätkäisty. Näytön taakse jää turhaa tilaa ja minun silmiin
se näyttää vain tökeröltä. Digitaalista mittaristoakaan en osaa täysin
arvostaa, mutta se johtunee enemmän minusta kuin itse teknologiasta. Minä pidän
viisarilla varustetusta nopeus- ja kierroslukumittarista ja niiden digitaalinen
simulointi on parhaimmillaankin välttävää.
Scala on sopivan kokoinen pyöriteltäväksi kaupungissa ja
joissakin paikoissa parkkiruutuun taiteillessani huomasin ajattelevani, että
pystyispä Kodiaq myös tähän. Maantiellä ajaessakin Scala suorituu hyvin eikä
meno käy väsyttäväksi ihan hetkellä. 1.5TSI moottori liikuttaa ainakin kuormaamatonta
ja vain kuskin sisältävää autoa oikeinkin mukavasti.
Vuokra Scalan varusteisiin kuului myös aktiivinen kaistavahti,
jonka ominaisuutena yleensä kytken pois, kun en tykkää ratin täristelystä,
mutta tällä kertaa annoin sen olla päällä. Scal piippaa ja kääntää rattia
ajoradan suuntaan, jos se tuumaa, että ollaan aikomatta ylittämässä
kaistaviivoja. En tiedä mikä logiikka autoa ohjaa, mutta loputtomiin se ei jaksanut
itsekseen rattia käännellä maantiellä, vaan valitti mittaristossa, että ota nyt
hyvä mies ratista kiinni ja niin piti tehdäkin, sillä muuten olisin ajanut
nätisti ojaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti