keskiviikko 19. elokuuta 2020

264. Skoda Scala

 264.

Valmistaja: Skoda
Malli: Scala
Vuosimalli: 2020
Moottori: 1.5 TSI
Vaihteisto: DSG, 7 vaihdetta

Kun oma Kodiaqini on viime aikoina vieraillut korjaamolla turhankin usein, niin paikallinen Rinta-Jouppi on vissiin tullut siihen tulokseen, että laina-auton antaminen minulle korjauksen ajaksi alkaa olla jo kohtuullista. Yksi noista laina-autoista muutama viikko sitten oli uusi Skoda Scala 1.5 TSI moottorilla ja sattuneesta syystä sillä tuli ajettua hieman enemmän kuin vain korjaamolta kotiin ja takaisin.

 Kun pari vuotta vanhasta Kodiaqista astuu Scalan kyytiin, niin sisätiloissa huomaa seuraavan sukupolven ilmeen. Käytännössä se tarkoittaa isoa kosketusnäyttöä keskikonsolissa ja täysin digitaalista mittaristoa ratin takana. Ymmärrän, että ison koskestusnäytön sijoittaminen autoon sulavasti on haasteellista, mutta minä en pidä siitä miten se Scalassa, ja monessa muussakin autossa, on tehty, eli se näyttää kuin kojelaudan yläosaan on rakennettu hylly, johon näyttö on kiinteästi lätkäisty. Näytön taakse jää turhaa tilaa ja minun silmiin se näyttää vain tökeröltä. Digitaalista mittaristoakaan en osaa täysin arvostaa, mutta se johtunee enemmän minusta kuin itse teknologiasta. Minä pidän viisarilla varustetusta nopeus- ja kierroslukumittarista ja niiden digitaalinen simulointi on parhaimmillaankin välttävää.

 Scala on sopivan kokoinen pyöriteltäväksi kaupungissa ja joissakin paikoissa parkkiruutuun taiteillessani huomasin ajattelevani, että pystyispä Kodiaq myös tähän. Maantiellä ajaessakin Scala suorituu hyvin eikä meno käy väsyttäväksi ihan hetkellä. 1.5TSI moottori liikuttaa ainakin kuormaamatonta ja vain kuskin sisältävää autoa oikeinkin mukavasti.

 Vuokra Scalan varusteisiin kuului myös aktiivinen kaistavahti, jonka ominaisuutena yleensä kytken pois, kun en tykkää ratin täristelystä, mutta tällä kertaa annoin sen olla päällä. Scal piippaa ja kääntää rattia ajoradan suuntaan, jos se tuumaa, että ollaan aikomatta ylittämässä kaistaviivoja. En tiedä mikä logiikka autoa ohjaa, mutta loputtomiin se ei jaksanut itsekseen rattia käännellä maantiellä, vaan valitti mittaristossa, että ota nyt hyvä mies ratista kiinni ja niin piti tehdäkin, sillä muuten olisin ajanut nätisti ojaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti