272.
Valmistaja: VolvoMalli: S40
Vuosimalli: 2009
Moottori: 1.6 D DRIVe
Vaihteisto: 5M
Kokeneen Seatin jälkeen jatkoimme poikien matkaa Seinäjoelle, josta löytyi lupaavan näköinen Volvo S40, joka oli vuotta Seatia vanhempi, eli vuodelta 2009 ja kilometrejä oli mittarissa suurinpiirtein samat luvut, eli 265 000 km.
Keula oli hieman kivien iskemä ja tuulilasin oikea alakulmakin oli ottanut iskemää sen verran, että siinä oli kolmihaarainen halkeama, joka vaatisi ainakin todella hyvän selittelyn, että katsastusmies olisi antanut sen jatkaa matkaa seuraavaan vuoteen. Kuskin penkki oli selkeästi tarjonnut tukea pakaraparille jos toisellekin, sillä sivutuessa oli pienet repeämät vaikka samaan aikaan muut penkit oli moitteettomassa kunnossa. Emme antaneet kuitenkaan noiden seikkojen häiritä, vaan kävimme pyytämässä myyjältä avaimet ja lähdimme koeajolle.
Volvon diesel lähti käyntiin kuin palmun alta ja käyntiääni oli selvästi hiljaisempi ja tasaisempi kuin esim. hetkeä aiemmin ajetun Seatin TDI-motti. Samalla tavalla vaihteisto ja kytkin olivat tasaisempia ja uskaltaisin jopa sanoa, että ne olivat ohjauksen ja polkimien kanssa lähes uuden kaltaisia. Mittariin syttyi kyllä valo, joka käski tilaamaan huollon, mutta huoltokirjaa tutkimalla päättelimme, että se oli 20 000 km välein tapahtuva normaali öljynvaihto huolto. Lisäksi pieni LCD-näyttö kertoi, että vasen etuvalo oli vaihdon tarpeessa.
S40 oli ajossa kuitenkin niin vakuuttava, että emme lannistuneet vikavaloista tai käytön jäljistä sisällä tai ulkona, vaan kun pääsimme konttorille ja saimme tingattua hintaa riittävästi alas havaittujen vikojen perusteella, niin löimme kaupat lukkoon kättelemättä. Sihteeri teki kauppakirjat, minä tuhlasin rahaa ja poistuimme liikkeestä yli 10 minuuttia sulkemisajan jälkeen ja lähdimme kohti kotia.
Pääsimme kaupasta kotia kohti n. 4 kilometriä, kun poikani ajama Volvo sytytti valon mittaristoon, joka kertoi, että Ajonvakautusjärjestelmä vaatii huollon. Pysähdyimme pysäkille pohtimaan asiaa, mutta päätimme jatkaa matkaa. Siinä vaiheessa Volvo kuitenkin meni vikatilaan ja ilmoitti, että moottorin tehoja on laskettu, joten käänsimme keulan takaisin autoliikkeeseen. Onneksemme kotiin lähdössä oleva sihteeri oli vielä tupakalla liikkeen pihassa ja hän soitti pyynnöstäni myyjälle, jonka ohjeiden mukaan jätimme auton pihaan ja ajoimme omalla Skodalla kotiin.
Muutaman päivän se otti, mutta liikkeessä Volvon viaksi tunnistettiin ahtopaineanturi ja se vaihdettiin. Korjaamo vei auton koeajolle ja sama ajonvakautusjärjestelmän huoltoa kutsuva viesti tuli näkyviin. Kauppa peruttiin yhteisymmärryksessä ja sain tuhlaamani rahat takaisin ja ainoaksi tuhlaajaksi jäi autoliike. Seuraavalla kierroksella jätämme Volvot väliin, vaikka ne hyvältä näyttäisivätkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti