perjantai 3. helmikuuta 2023

282. Viinan makuun päässyt Audi A4 quattro

  282.

Valmistaja: Audi
Malli: A4 quattro
Vuosimalli: 2000
Moottori: 1.8T
Vaihteisto: manuaali


Lisää Audeja listalle samalla, kun lisää Audeja on tullut meidän perheeseen. Nuoremman pojan Audi A4 Avant 3.0TDI kävi selkeästi kalliiksi pitää, kun diesel on yhä kalleinta polttoainetta ja sen päälle pitää maksaa vielä enemmän veroa. Kun dieselautoilun rikoksesta tulevaisuudessa varmasti vielä on odotettavissa joku raipparangaistus, jossa aina, kun olet dieselillä ajamassa, niin joku viranomainen antaa sinulle fyysisesti raippaa perseelle, niin poika ei halunnut tuota jäädä odottamaan, vaan päätti vaihtaa autoa.

Helsingistä löytyi hieman vanhempi, mutta hienostuneesti ikääntynyt Audi A4 sedan. Tietenkin auto on myös quattro, sillä kun nelivetoon kerran tottuu, niin siitä on hankala luopua, mutta automaattivaihteisto vaihtui samalla 5-loviseen manuaaliin. Minä ajoin kyseisen B5 korimallin A4:sta ekan kerran vuonna 1995, kun se tuli Suomeen ja vaikka ihastuin kyllä välittömästi Audin olemukseen, niin kyseinen malli ei muodoiltaan minun silmiä hivellyt. Mutta kuten monen muunkin auton kanssa, niin niihin vaan tottuu ja lopulta ne alkaa näyttää hyvältä.

Kyseinen A4 oli ammattikoulun autolinjan opettajan vanha ja siksi hyvin pidetty ja huollettu. Alustaa oli hieman korotettu mökkiteitä varten, mutta auto ei silti näytä Allroad versiolta ja ajossa alustan kohotusta ei huomaa mitenkään. Pellit on hyvässä kunnossa 22-vuotiaaksi autoksi eikä sisustakaan ole turhan kulunut. Konepellin alla on jotain muutoksia tehty ja suurin muutoksista varmaan on E85 polttoaine. Jotain muutakin turboon liittyvää on todistettavasti tehty ja kytkin on vaihdettu sitä vastaamaan. Kun automaatilla on taas itse ajanut enimmäkseen, niin kytkinjalka saikin kunnon jumppaa taajama-aluuen hidasteluissa ja lähdöissä.

Tiellä vanhakin A4 kulkee hyvin ja ikää ei huomaa. Rengasmelu ja muu kantautuu autoon enemmän kuin uusissa autoissa ja kuudes vaihde olisikin moottoritiellä hyvä lisä, mutta kaikkeen tottuu. Hauskin ominaisuus löytyy kuitenkin moottorista ja nelivedon suomasta kiihtyvyydestä. Kun jäykkään kytkimeen tottuu, niin risteyksistä pääsee liikkeelle hyvin ripeästi ja esimerkiksi taajamavauhdista ohitukseen lähtö yllätti minut ja pakotti hieman hekottelemaan, sillä jalkoihin ei tuolla Audilla jää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti