maanantai 15. toukokuuta 2023

284. Volkswagen ID.5 - neliveto sen olla pitää

    284.

Valmistaja: Volkswagen
Malli: ID.5 GTX 4MOTION
Vuosimalli: 2023
Moottori: 220kW sähkö
Vaihteisto: automaatti

Kun olin ensin ajanut ID.4 ja todennut sen muuten ihan hyväksi, mutta todennut tehot aivan surkeiksi, niin myyjä kehotti minua sitten kokeilemaan nelivetoista ID.5 GTX 4MOTION, joka olisi tehokkaampi sisarmalli ID.4:lle. Myyjä sanoi, että ID.5:ssä olisi 265 hevosta, mutta äsken googlaamalla en löytänyt muuta kuin 299 heppaisen version, eli oletan nyt, että myyjä ei tiennyt mistä puhui.

Sisältä ID.5 muistutti siinä määrin ID:4:sta, että en kiinnittänyt sisustaan juuri huomiota, vaan halusin päästä kokeilemaan, että kiihtyisikö auto kahdella sähkömoottorilla, nelivedolla ja kesärenkailla paremmin kuin tuhnulta tuntunut ID.4.

Kyllä se kiihtyi ja ajaminen ID.5:llä oli oikein miellyttävää. Vaikka nelivetoinen versio epäilemättä painoi karvan verran enemmän kuin takavetoinen, niin se liikkui oikein reippaasti ja vakaasti. Liikenneympyrässä oli mukava ajaa reilua sallittua vauhtia ja sitten kiihdyttää ulos. Moottoritiellä ohituskiihtyvyys oli aivan eri tasolla kuin ID.4:ssä ja siksi ID:5:llä ajoi hymy huulilla.

Molemmissa ID4:ssä ja ID.5:ssä oli sama 77kWh kokoinen akku. Varmasti niillä oli muutkin koeajajat käyneet testaamassa samalla ajotyylillä kuin minä, eli reilulla kulutuksella. ID.5:n akku oli 100% täynnä kun lähdin ajamaan ja range näytti 385 km. Toisaalta taas, vaikka minä ajoin sillä ehkä 8 km lenkin ja testailin kiihtyvyyttä useammassa paikassa, niin range näytti 374 km, kun ajoin takaisin liikkeen pihaan. Myyjän mukaan matka-ajossa kesällä todellinen akun riittävyys olisi lähempänä 500 km ja talvella alle 400 km. Kollega oli kuulemma talvella ajanut Vaasasta Leville kuormatulla autolla kahden noin kahvipaussin mittaisen pysähdyksen taktiikalla. Puolen tunnin pikalataaminen kuulemma jatkaa matkaa jo hyvinkin reilusti. Toisaalta taas minä ajoin kuormatulla 2.0TDI Kodiaqilla saman matkan nollan tankkauspysähdyksen taktiikalla ja vielä pääsisin takaisinkin päin jonkin matkaa samalla tankilla. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti