keskiviikko 10. joulukuuta 2014

195. Ford S-Max

195.
Valmistaja: Ford
Malli: S-Max
Vuosimalli: 2014
Moottori: 2.0TDCi
Vaihteisto: 6spd manuaali

Minä kyllä varasin säästäväisenä miehen Düsseldorfin lentokentältä alleni Seat Leonin, tai vastaavan, mutta jostain syystä kentällä ei ollutkaan Seatia, eikä palkon muitakaan autoja, joten sain vuokralle samaan hintaan uuden Ford S-Maxin. Siitä kun on aikaa jo 8 vuotta, kun olen viimeksi ajanut S-Maxia, joten yllätys oli kaikinpuolin positiivinen.

Rehellisyyden nimessä on sanottava, että en tiedä oliko kyseissä autossa 140- vai 163-hevosvoimainen versio 2-litraisesta dieselistä, mutta ihan mukavasti auto kuitenkin liikkui. Vaihteita oli kuusi kappaletta ja pienimmät on miellytävän lyhyitä, joten mateluvauhdin pitäminen on helppoa. Kuutosvaihteella voi huristaa n. 80km/h nopeudesta ylöspäin ainakin 170 km/h saakka, sillä sen verran tuli kokeiltua autobahnilla. Viitonen on hieman lyhyempi, mutta tuntui myös hieman siltä, että 80km/h alapuolella hidastellessa ja kiihdyteltäessä vaihteita piti vaihtaa usein.

Sisusta S-Maxissa on miellyttävä. Nappuloita on ehkä nykytrendiin liian monta, mutta kyllä niiden kanssa kuitenkin selviää. Kosketusnäyttö helpotti mm. navigoinnin asettamista ja menun kielen vaihtamista paljon. En tiedä oliko varusteena jotkut erikoisistuimet, mutta penkit olivat todella hyvät. Tuki oli reisille ja selälle, niin ettei penkiltä pudonnut pois. Vaihteet, kytkin ja kaasu -yhdistelmä on ensiluokkainen. Turhia kierroshuudatteluja ei tapahtunut ja vaihteet aina 1:stä 4:een menevät silmään kuin itsestään. 5:sta varten pitää vääntää hieman oikealle ja sitten taas kutonen putoaa pesään kuin tyhjää vaan. Käsijarru ansaitsee kyllä maininnan. Se ei ole nappi, niinkuin monessa autossa nykyään, mutta ei myöskään perinteinen keppi. Se oli kahva, joka on auton meno suuntaan poikittain ja vedetään ylös, kun joku lentokoneen pysäköintijarru. Pieni yksityiskohta, mutta aina sitä kiskoessa tai vapauttaessa tuli hymy huulille, koska se oli jotain erilaista.

S-Max oli aikoinaankin hyvin jämäkkä isoksi autoksi ja tuo ominaisuus on säilynyt. Ajossa sen hyvin tarkka ohjata, vaikka auton kulmia ei osaakana hahmottaa ja mm. autobahnilla loivan mutkan ajaminen 160km/h ei tuntunut juurikaan pelottavalta, toisin kuin voisi kuvitella korkeasta autosta. Kaupungissa auto on myös hyvin hiljainen ja hieman isommassakin vauhdissa meteli oli hyvin hillittyä johtuen varmasti osittain alla olleista kitkarenkaista. Vasta kierrosten noustessa 2000 rpm paikkeille alkaa murina lisääntyä moottoritilasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti