keskiviikko 17. joulukuuta 2014

196. Nissan Leaf

196.
Valmistaja: Nissan
Malli: Leaf
Vuosimalli: 2013
Moottori: sähkö
Vaihteisto:automaatti

Hybridiautoa pääsin ajamaan muutama viikko takaperin ja siitä hieman raapustelinkin auton numero 193. kohdalle. Tänään pääsin kokeilemaan sitten ihan virallista sähköautoa, joka ei päästä minkäänlaisia kaasuja putkistaan. Sen moottorista syntyy kesäisin vain pieniä perhosia ja valkoturkkisia kaneja, niin ympäristöystävällinen se on.

Vitsit sikseen.Tiesin jo aiemmin, että tänään pääsisin ajamaan sähköistä Nissan Leafia, mutta säätä en tiennyt etukäteen ja kun eilen tuli päivällä vettä ihan kunnolla, illalla sitten räntää ihan tosissaan ja tänäaamuna oli pakkasta, niin tiesin heti, että pääsen tutustumaan oikeasti talviautoiluun sähköautolla. Tunnustan, että minulla ei ollut aikaa tutustua auton ominaisuuksiin etukäteen ja vasta netistä luin, että ainakin teoriassa olisi ollut mahdollista, että auton olisi saanut lämpiämään itsesään ajovalmiiksi. Valmistautumattomana minä kävin 5-senttisen kohmeisen lumen kimppuu harjan kanssa manaten tallin puuttumista. Ehkä auton olisi voinut laittaa päällekin, jotta se olisi puhkunut lämmintä ilmaa ikkunoihinsa ja sisätiloihin, mutta koska tiesin kuitenkin sen suoraan vaikuttavan akun varaukseen ja jäljellä olevaan ajomatkaan, niin en tehnyt sitä. Bensa- tai dieselkäyttöisellä autollahan olisin laittanut auton käyntiin puhkumaan sillä aikaa kun skrapaan ikkunat, koska jotenkin on helpompi luottaa siihen, että bensaa tai dieseliä on tankissa kuin varausta akussa.
Siksipä sanoisinkin, että sähköautoilu Suomen talvessa vaatii vähintään autokatoksen ja mieluummin lämpimän autotallin.

Skrapaamisen jälkeen auto laitetaan päälle nappulaa painamalla ja käynnistymisestä kertoo vain mittaristoon syttyvät valot ja kaiuttimista kuuluva lyhyt melodia. Tuulilasin puhallin käynnistyy napista ihan normaalisti ja vaikka minun ja kyydissä olleiden vieraiden kärsivällisyys ei riittänytkään odottamaan lasin sisäpuolelle kertyneen jään poistamista, vaan se skraapatiin myös, niin ajossa auto tuntui itseasiassa lämpenevän yllättävän nopeasti. Lämpeneminen tulee kyllä sitten ajomatkan kustannuksella, sillä ensimmäiset 300 metriä söivät jäljellä olevasta matkasta heti 3 km pois. Kokonaisuudessaan ajamani lenkin pituus oli 9km, mutta se lyhensi jäljellä olevaa matkaa 23km. Akku oli lähtiessä lähes täynnä ja range oli 96km ja ajon jälkeen se oli 73km. Jos kulutus olisi pysynyt vakiona, niin noilla luvuilla voi olettaa, että oikeasti 96km range olisi tämän päivän sään vallitessa ollut 37 km. Todennäköisesti se olisi ollut hieman enemmän, mutta ei ainakaan enempää kuin 96km. Polttomoottoriautoilla noissa lukemissa yleensä syttyy jo varoitusvalo, että tankata pitäisi piakkoin.

Oletin, että Leaf olisi ollut hiljainen, mutta talvisesta säästä ja jäisistä teistä johtuen sen äänentaso oli aivan tavallisen auton luokkaa. Puhallin puhisi, jäinen tie rapisi ja renkaat rallattivat niin, että olisivat helposti peittäneet pienen bensamoottorin äänen. Kesällä juttu on vamasti toinen sileällä asfaltilla ja silloin voisin kuvitella menon olevan hiljaista.

Vaihdekeppiä ei Leafissa ole, vaan enemmänkin vaihdenuppi. Sen avulla voi valita joko D tai R, eli eteen tai taakse. Muita vaihteita ei ole ja ajossa sen huomaa täydellisenä nykimättömyytenä. Muuten ajo on samanlaista kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla, eli hyvin vaivatonta. Varusteita ainakin ajamastani versiosta löytyy ja nekin helpottavat menoa. En huomannut peruutuskameraa autoa harjatessani, mutta joka tapauksessa se näytti hyvin kuvaa, eli ainakaan taivaalta alas tuleva lumi ei sotke kameran linssiä. Ajoviiman pyörteet niin ehkä tekisivät.
Alusta on pehmeä, mutta silti tukevan tuntuinen. Leaf tuntuu astetta isommalta kuin se on. Sisustus on melko futuristinen valoineen ja näyttöineen, mutta hyvällä tavalla. Tilaakin sisällä on hyvin.

En syttynyt millään tavalla sähköautoiluun, mutta ei se huonokaan kokemus olllut. Jos Leafiin saisi lisättyä pienen polttoainetankin ja Webaston huolehtimaan sisälämmityksestä ja sitten vielä jättäisi kaikki pidemmät reissut kokonaan julkisen liikenteen varaan, niin kai sillä pärjäisi Suomessa ympäri vuoden, mutta sen saa selvittää joku muu kuin minä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti