198.
Valmistaja: Ford
Malli: Mondeo STW
Vuosimalli: 2015
Moottori: 2.0 TDCi
Vaihteisto: automaatti
Lähdin naapurin isännän, vannoutuneen Ford kuskin, mukana katsomaan uutta Ford Mondeota paikalliseen liikkeeseen. Liikkeessä oli käynnissä joku esittelyviikonloppu ja väkeäkin oli sen mukaisesti, eli paljon. Aikamme renkaita potkittuamme saimme kuitenkin ajovuoron juuri ennen liikkeen sulkemista.
Ainakaan ensi tuntumalla Mondeo ei ole pienentynyt mihinkään ja sisäänkäynti on helppoa. Pitkäkin mies löytää riittävästi tilaa etupenkiltä ja silti takapenkille mahtuu toinen iso mies, eli Mondeo on oikeasti iso auto. Ajoasento on hyvä ja kyynärpäät saavat hyväen tuen molemmilta sivuilta. Minä en peräkontissa nähnyt suurta eroa vanhaan, mutta naapurini oli sitä mieltä, että se on matlampi kuin entinen ja siksi ainakin pienemmän näköinen. Sisustus on futuristisen oloinen ja kosketusnäytön kautta ohjattavan järjestelmän kautta saa säädettyä ovikoteloihin ja kojelaudan koteloihin tunnelmavalaistusta eri väreissä. Radio on Sonyn tekemä ja kosketusnäytön alla lukee, että "Powered by Microsoft". Mielipiteitä on varmaan useita siitä, että ovatko nuo hyvästä vai pahasta.
Fordin käynnistys on vaihtunut nykyajan malliin nappikäynnistykseksi ja samalla on poistunut Fordin hyvin tunnistettavissa ollut pyöreärunkoinen avain. Lämmin 2-litrainen diesel hörähti käyntiin nopeasti ja käyntiääni jää miellyttävän hiljaiseksi tyhjäkäynnillä. En ole ennen ajanut Fordia automaattivaihteisena, mutta en löytänyt siitä mitään valittamista. Vaihdot ovat pehmeitä ja nopeita ja Sport-asennossa pienempi vaihde pysyy päällä ja kiihdyttely on ripeämpää. Maantienopeudessa sisälle kuuluu suhinaa ja jonkinlaista kuminaa, mikä lienee normaalia.
Moottorissa on 150 hevosta ja 350 väännöstä ja nuo tehot liikuttavat autoa miellyttävästi. Lumisella talvisäällä niillä saa luistonestovalon palamaan pitkään, mutta samalla auto kuitenkin kiihtyy hyvin. Valoista puhuttaessa on pakko mainita, että Fordien ärsyttävä pakkasesta varoittava hiutaleen kuva, joka hohkasi vanhemmissa malleissa isona ja punaisena aina, kun lämpötila oli lähellä nollaa, on vaihdunut paljon pienemmäksi ja se katoaa hyvin näytön muiden tietojen sekaan. Suomalainen tuosta tuskin välittää, sillä jos meille pitää auton kertoa, että ulkona voi olla liukasta, niin silloin on kuskissa vikaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti