sunnuntai 25. tammikuuta 2015

200. Ei paljon juhlimista

200.
Valmistaja: Nissan
Malli: Primera
Vuosimalli: 2003
Moottori: 1.8 bensiini
Vaihteisto: manuaali

Muistan ajatelleeni joskus viime vuoden loppupuolella, että ennen kuin minulla tulee täyteen 20 vuotta ajokortin omistamista, niin olisi mukava saada 200 ajettua autoa täyteen. Enhän minä heti 18 vuotta täytettyäni saanut ajokorttia, mutta asioiden yksinkertaistamiseksi ajattelen kuitenkin niin. Tällä viikolla tulee 20 vuotta täyteen ja toissaviikolla sain auton numero 200 ajettua.

Itse autosta ei ole paljon sanottavaa. Se oli legendaarinen vekkiperä Nysvan, eli semmoinen auto, joka yleensä tiellä kuin tiellä vetää jonoa perässään. En syytä autoa jonon muodostumisesta, mutta ehkä se on yhdistelmä auton ominaisuuksia ja ihmisiä, joihin ominaisuudet vetoavat.

Ajon alku antoi jo osviittaa tulevasta, koska muistini mukaan Primera on ainoa auto, jota en ole saanut helposti käyntiin. Sain auton ensin käyntiin ja vaihdoin olevinani vapaalle ja heiluttelin varmistuksen vuoksi vaihdekeppiä sivuttain kunnes nostin kytkimen, jolloin vaihde silmässä ollut auto stumppasi paikalleen. Uusi startti vaatikin sitten omituista bensan hajua, odottelua, pitkään starttaamista ja kaasun painamista starttaamisen aikana. Tuon toisen onnistuneen startin jälkeen auto kyllä pysyi käynnissä, mutta kylmäksi en konetta uskaltanutkaan päästää.

Ohjaus on tehostettuna kevyt ja hyvin irrallinen, eli tien tapahtumat eivät juuri kuskille välity. Vaihteet eivät tahtoneet mennä silmään ihan helposti ja kuten jo sanottu, kepin liike vaihde silmässäkin on niin suurta, että sitä voi erehtyä luulemaan vapaaksi. Kaasu ja kytkin ovat johdonmukaiset ja helpot operoida. Talvisella patikkoisella tiellä auto nitisee ja kitsee ja yleisesti kumisee ainakin 5 ovisena versiona.

Nissan on Primeraan luonut designin, joka on mahdollisimman pienin muutoksin käännettävissä markkinoille, joissa ratti on auton oikealla puolella. Mittaristo on keskellä ja ratin takana on vain muovilevy, jota pari kertaa alkuun tuijottelee ihmetellen, että helkutti, mittariston valot on poissa. Ilmastoinnin säätö on sinänsä edistyksellinen, että se on valikon takan niinkuin esim. Audeissa ja Bemareissa on nykyään. Se on vaan valitettavasti tehty huonosti ja ruudulla näytetäänkin näppäinten numerot ja niitä vastaavat toiminnot. Sitten kuutta numeronäppäintä käyttämällä koitat säätää asetukset kohdalleen ja se on vaan pirun työlästä.

Olisi se 200. ajettu auto olla hieman mielenkiintoisempikin, mutta olkoon se sitten niin vaikka varttitonnin tai 300 kohdalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti