lauantai 10. tammikuuta 2015

199. Audi TT Coupé 2.0TFSI

199.
Valmistaja: Audi
Malli: TT Coupé
Vuosimalli: 2015
Moottori: 2.0 TFSI
Vaihteisto: DSG automaatti

Myönnettäköön, että Audi TT ei ole ollut minun suuri suosikkini koskaan johtuen ihan vain siitä, että ensimmäinen malli ei oikein miellyttänyt minun silmää. Malli on kuitenkin on kehittynyt ja varmasti minun silmä on myös kehittynyt ja etenkin tämä tuore 3. kehitysversio TT:stä kasvojenkohotuksen jälkeen näyttää minusta hyvältä. Kun Audi sitten mainosti uuden TT:n olevan kiertueella, niin pakko sitä oli mennä katsomaan. Oletin tähtösen olevan vain esillä sisätiloissa, mutta positiivinen yllätys olikin, että auto oli pihalla ja sen verran kuraisena, että sen saattoi olettaa olevan ajossa.

TT:n mittaristo on Audin uusi suunta ja myyjä ainakin lupaili, että tuleva A4 sisältää saman mittariston ja MMI:n eli multimedia käyttöliittymän. Se tarkoittaa siis, että autossa on vain yksi dynaaminen näyttö mittariston tilalla ja se on hyvin pitkälle kuljettajan muokattavissa. Nopeus- ja kierroslukumittarien koon voi määritellä ja navigointikartan voi saada näkyviin mittarien väliin. Voisin sanoa itseäni jonkin verran tottuneeksi käyttämään Audin valikkoja, mutta TT on oli sen verran erilainen, että en päässyt järjestelmän hallinnasta yhtään perille, kun aikaa ei ollut käytössä juuri yhtään. Yhden ison näytön lisäksi oli kyllä muutama hyvin pieni näyttö, sillä ilmastoinnin ja istuintenlämmityksen säätö oli "piilotettu" ilmastoinnin suuttimien pyöreisiin nuppeihin, joiden päässä oli pienet näytöt, joista näkyi esim. asetettu ilmastoinnin lämpötila. En tiedä pitäisinkö tuommoisesta designista perheautossa, jossa niitä oletettavasti säädetään useammin, mutta TT:seen nuo yksityiskohdat sopivat kuin nenä napaan.

Moottori käyntiin napista ja halutun ajomoodin saa asetettua pienestä painikkeesta. Me käytimme Comfortia ja lumisessa säässä sillä ei varmaan ollut niin suurta merkitystäkään, koska kaikkea tehoa ei missään tapauksessa saanut välittymään tien pintaan. Minulla oli sama moottori omassa A4:ssa aiemmin, mutta TT:ssä siitä oli puristettu hieman enemmän ulos ja 230hp ja 380Nm ovat lupaavat lukemat 1410kg painavalle autolle.

Pienillä kierroksilla moottorin äänet eivät eroa juurikaan siitä, mitä muistan ne olleen A4:ssa, mutta kierrosten yhtään noustessa eroa alkaa syntyä. Osasyynä varmasti on, että auton ääniä tehostetaan sisätiloissa kaiuttimien avulla. Kun kierroksia sitten ottaa hieman lisää, niin taikuus alkaa paljastua. Vaihteiston ollessa Sport-asennossa täyden kaasun kiihdytys on viihdyttävää ei pelkästään hurjan kiihtyvyyden takia vaan myös pakoäänien ansiosta, ylöspäin vaihtaminen aiheuttaa mukava paukahduksia putkessa. Kun taas vauhtia hidastetaan, niin alaspäin vaihdot tuovat mukanaan erittäin mielläviä kiekauksia, kun kierrokset nousee nopeasti.
Hieman mallia, mitä äänet ovat, voi saada tästä videosta.

TT:ssä on nimellisti quattro neliveto, mutta toisin kuin isommissa Audeissa se tarkoittaa sähköisesti kytkeytyvää haldex nelivetoa. Normaaliajossa 90% väännöstä välittyy etupyörille ja vain renkaiden luistaessa vääntöä siirretään taka-akselille. Ajossa tuo tarkoittaa, että välittömästi kaasun polkaisun jälkeen perä ei irtoa, vaan päinvastoin keula puskee. Kun kaasun pitää pohjassa kiihdytyksen aikana, niin silloin luistoneston ollessa pois kytkettynä perä kyllä kiemurtelee samaan tyyliin antaen vaikutelman, että perä työntää enemmän autoa eteenpäin kuin keula sitä vetää.

Todellisen TT:n suorituskyvyn varmaan tuntisi vain kesällä, kun renkaat eivät sutisi niin paljon kiihdyttäessä, mutta näin talvellakin tuo lyhyt 10 minuutin koeajo oli viihdyttävin tuokio autossa pitkään aikaan. Sanoisinkin, että vain Chrysler Crossfire SRT-6 on antanut yhtä paljon smiles per gallon!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti