202.
Valmistaja: BMW
Malli: X6 M50d
Vuosimalli: 2015
Moottori: 3.0 diesel
Vaihteisto: automaatti
X4:n jälkeen halusin tietenkin kokeilla kiertueen tehokkainta ja epäilemättä hauskinta pakkausta, eli X6 M50d sporttimaasturia. 381 hevosta ja 740 väännöstä kuulostavat riittävältä määrältä, mutta X6 on myös painava ja n. 2300 kilon liikuttelu tapahtuu kyllä ripeästi, mutta mikään urheiluauto X6 ei ole.
Sisusta on autoon sopivan mahtipontinen ja kaikki säädöt tapahtuvat sähkön avulla. Penkin voi viritellä itselleen hyväksi ja ratin sopivalle etäisyydelle ja korkeudelle. Samalla tavalla kuin X4.ssa ratti on massiivisen oloinen ja peittää mittarin mutkissa ja sama on myös vaiva ohjausrullan kanssa, eli se on on kyynärtuen varjossa. Koitin järjestelmästä etsiä takapään ilmajousien säätöjä, mutta ne jäi äkkiseltään löytymättä. Muuten järjestelmä on kyllä saksalaisen looginen ja rullan käyttö helppoa.
Moottorin ääni on hiljainen ja sitä onkin jouduttu sen takia vahvistamaan elektronisesti. Sisälle kuuluu kaiuttimista semmoinen murina, joka ei kyllä kuulosta 3-litraiselta dieseliltä, mutta onneksi matalataajuinen ääni on melko huomaamaton. En ehtinyt tutkia saako ääntä missään ajotilassa pois päältä. Ajotilaa säädetään vaihdekepin vierestä ja valittavissa on Eco, Comfort, Sport ja Sport+. Ekologisena miehenä jätin Econ kokonaan käyttämättä olettaen, että siinä tilassa vaihteisto ajaa mahdollisimman matalilla kierroksilla ynnä muuta mukavaa. Mittaristo on dynaaminen näyttö, jossa ei oikeita viisareita heilu yhtäkään. Comfort tilassa näytöllä näkyy tavallisia viisarimittareita muistuttavat mittaristot, mutta Sport asentoon vaihdettaessa mittarit muuttuvat punahehkuisiksi kolmiulotteisen näköisiksi numeromittareiksi. Sport+ näyttää samanlaiselta, mutta lisäksi syttyy valo, joka ilmoittaa luistoneston olevan pois päältä.
X4:ssa oli alla kitkarenkaat ja X6:ssa taas nastarenkaat. Rengasmelu olikin kovempi X6.ssa kaikilla nopeuksilla. Kuhmuisen parkkipaikan testissä X6 oli kuitenkin hiljaisempi, mutta selkeästi sporttisempi alusta pomputti autoa enemmän. Muuten X6:n alusta on niin jämäkkä, että maantiellä se luo vaan massiivisuuden tunteen ja se on vaan hyvä. Rattia saa kiskoa ja auto reagoi majesteettisesti kuin olkaa kohauttaen ja meno tuntuu turvalliselta.
Auton luonteesta johtuen Sport-ajotila on se mukavin tila. Silloin kierrokset ovat hieman korkeammalla ja pienempi vaihde pesässä. Kaasun polkaisu tuo hymyn huulille, sillä auto kiihtyy oikein mukavasti. Kiihtyvyys ei kuitenkaan auton massasta johtuen ole repivää vaan miellyttävää. Ei tullut testattua, mutta olen varma, että 250km/h kruisailu saksalaisella autobahnilla sujuu tällä autolla mukavasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti