tiistai 17. helmikuuta 2015

201. BMX X4

201.
Valmistaja: BMW
Malli: X4 20iA
Vuosimalli: 2015
Moottori: 2.0 bensiini
Vaihteisto: automaatti

BMW xDrive kiertue oli taas kaupungissa, joten tilanne oli pakko hyödyntää edes jotenkin. Tällä kertaa ei minulla oikein ollut kiinnostustakaan ajaa montaa autoa, mutta X4 kiinnosti hieman mallina, joten otin sen testiin.

Kyseessä oli pienin, 2-litrainen, moottori, josta BMW on puristanut 184 hevosta ja 270 väännöstä ja mielestäni se on tuommoiseen autoon hieman naftisti. Valmistaja lupaa kiihtyvyydeksi 8,1 s 0-100km/h ja huippunopeudeksi 212 km/h, mutta noita arvoja en päässyt testaamaan. Se kuitenkin kävi selväksi, että jos tuota kiihtyvyyttä tai huippunopeutta koittaa tavoitella, niin seurauksena on korkealta kirkuva moottori, mutta maltillisen tuntuinen kiihtvyys.

Moottorin ääni on matalilla todella hiljainen ja kitkarenkailla auto oli muutenkin tosi hiljainen kaupunkiajossa. Moottoritiellä hieman kuminaa ja suhinaa kuuluu, mutta ei mitenkään häiritsevästi.
Ajossa auto on tukeva ja pieni ratin heiluttelu ei aiheuta pelkotiloja maantielläkään. Patikkoisella parkkipaikalla hitaasti pyöriessä alusta kumisee ja paukkuu yllättävänkin paljon ja eturenkaista kantautuu sisälle ääntä enemmän kuin odottaisi maantiekokemuksen jälkeen.

Ajoasennon saa helposti hyväksi ja kyynärpäät saa lepuutettua molemmin puolin. Massiivinen ratti peittää mittariston tehokkaasti sitä käännellessä. Oikean käden kyynärtuki myös blokkaa auton media- ja informaatiojärjestelmän ohjausnupin ärsyttävästi ja sitä käyttääkseen pitääkin nostaa kättä kyynärpäästä ylös hieman luonnottomaan asentoon.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti