sunnuntai 4. syyskuuta 2016

219. Uusi Skoda Superb

219.
Valmistaja: Skoda
Malli: Superb
Vuosimalli: 2016
Moottori: 2.0 TDI
Vaihteisto: DSG

Skodan uusimman muotoilukielen, kai se on oikea sana, ensimmäinen malli on uusi Superb, joka kyllä näyttää itse asiassa paremmalta kuin Skoda on koskaan näyttänyt. Omaa silmääni Skoda ei ole muotoilullaan koskaan juuri miellyttänyt, mutta uusi Superb on jo aika lähellä. Olen itse asiassa yrittänyt päästä koeajolle Superbilla jo kolme kertaa aikaisemmin, mutta paikallisessa Skoda-liikkeessä ei nähtävästi ole turhaa työvoimaa ja minä en jaksanut yhdelläkään kertaa odottaa ja lähdin niin sanotusti littuun. Tälläkin kertaa odottelin aikani ja kun sanoin pojalle, että lähdetään hittoon, niin myyjä pomppasi pystyyn toisen asiakkaan vierestä ja hommasi avaimet.

Jos Superb ulkoa näyttää hyvältä, niin sisälle istuminen oli pienoinen pettymys, vaikkakin olin varmaan itse siihen enemmän syypää. Olin odottanut uuden mallin olevan huomattavan erilainen kuin esimerkiksi minun Octaviani, mutta se onkin peruspalikoiltaan hyvin samanlainen kuin Octavia. Näyttö on ehkä näyttävin uudistus, sillä se on monivärinen kosketusnäyttö, jossa mm. radiokanavien painikkeet sisältävät radioaeman logon. Muuten nupit ja napit ovat tuttuja ja kojelautakin hieman tarkemman ja odotuksista riisutun katselun jälkeen miellyttävän selkeälinjainen.

Ajamani versio ei ollut nappikäynnisteinen, joten avaimesta perinteisesti 2-litrainen dieselpata tulille ja välittömästi käy selväksi, että moottorin äänet on eristetty hyvin. Kyllä ne sisälle taustalta kuuluu, mutta jos radion laittaa päälle, niin moottorin käyntiä ei enää huomaa muuten kuin voimakkaissa kiihdytyksissä. Vaihdelaatikkokin on sama kuin minulla, eli 6-lovinen DSG ja se pelaa erittäin hyvin.

Moottori on 2-litraisen VAG-yhtymän viimeisin versio, eli 190-hevosvoimainen versio. Se liikuttaa kyllä etuvetoista Superbia ihan riittävän nopeasti, mutta ehkä johtuen auton painosta Superb tuntuu hitaammalta kuin Octaviani, vaikka numeroita verrattaessa kiihtyvys 0-100 km/h on aika identtinen 7,7 sekuntia. Alusta on isoon autoon sopiva ja ravistelutestissä keinahtelu on on hillittyä, vaikkakin hieman kori tuntuu seuraavan hitaasti ohjausta. Moottoritiellä renkaiden ääni kuuluu kovimpana äänenä sisälle, mutta melko varmasti mittarilla mitattaessa vähemmän kuin pikkusiskossa Octaviassa. Aikaisempaa Superbia vaivannut rengasmelusta syntyvä ohjaamossa kuuluva kumina on jossain määrin vieläkin jäljellä.

Kaikenkaikkiaan olin hieman pettynyt Superbiin, mutta se ei tee siitä huonoa autoa. Ajaisin mielellään nelivetoisella versiolla minun testaamastani vajaavetoisesta mallista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti