sunnuntai 4. syyskuuta 2016

221. Audi Q7 e-tron quattro

221.
Valmistaja: Audi
Malli: Q7 e-tron
Vuosimalli: 2016
Moottori: 3.0 TDI
Vaihteisto: 8-v automaatti

Kun mahdollisuus avautui päästä ajamaan uudestaan uutta Audi Q7:a, niin en sitä jättänyt väliin, vaikka tiedän, että kyseinen auto ei ole minun tulotasolla saavutettavissa, enkä ole vielä niin luottavainen sähköautotekniikan suhteen. Kyseessä on siis pistokehybridi Q7, jossa on 3-litrainen diesel ja sen rinnalla 94 kilowattinen sähkömoottori isojen akkujen kera, joka mahdollistaa päivittäin kaupungissä pörräämisen pelkällä sähkön voimalla. Tuolla kikkailulla auton kulutuslukemaksi on saatu hämmäsyttävä 1,9l/100 km. Epäilemättä se on mahdollista, jos päivittäinen tavallinen ajomatka on vain muutamia kymmeniä kilometrejä. Pelkästään akulla Q7 kulkee 50 kilometriä ja se riittää helposti useimpien työmatkan taittamiseen eestaas. Rehellisyyden nimissä minä kyllä sanoisin, että harva ihminen ostaa Q7:n, jotta voi ajaa töihin ja takaisin kaupungissa, mutta onneksi se ei ole ongelma, sillä akun loputtua Audia vauhdittaa upea dieselmoottori 258 hevosen ja 600 väännöksen voimin.

Koeajoon lähtiessä auton ajoakku oli lähes tyhjä, mutta ensimmäiset 5 kilometriä hiivimme eteenpäin aivan äänettömästi pelkällä sähköllä. Kun moottori ei pidä ääntä ja ilmajousitus on vakiovaruste, niin kulku on todellakin hiljaista ja pehmeää. Kun akku kerran oli lähes tyhjä, niin olikin hyvä vääntää Drive Selection napeista päälle Sport-tila, sytyttää diesel tulille ja painaa kaasu pohjaan. On hankala uskoa miten eleettömästi yli 2,5-tonninen möhkö kiihtyy ja mittaria onkin parempi seurata tarkasti, sillä 100 km/h vauhdissa meno tuntuu vielä paljon hitaammalta. Numeroiden mukaan nollasta sataan kiihdyttäminen kestää 6,2 sekuntia ja kiihtyvyyttä riittää aina 230 km/h vauhtiin saakka.

Mittaristo on täysin elektroninen ja siinä on epäilemättä paljon säätömahdollisuuksia, mutta pikaisella ajolla en niihin ehtinyt tutustua. Ihmetellä täytyy Audin pidättyväisyyttä kosketusnäyttöjen kanssa, mutta oletettavasti rullapainiketta käyttävä järjestelmä on kehitetty niin isolla rahalla, että sitä ei haluta heti hylätä. Kosketusnäyttöön tottuneelle rulla tuntuu historialliselta jäänteeltä, mutta kun rullaan on jo aiemmin ottanut tuttavuutta, niin se on hyvin toimiva ratkaisu. Ainakin sitä käyttäessä säätäminen tapahtuu lähes ajoasennossa oikean käden levätessä kyynärtuella, toisin kuin kosketusnäytöllä, jossa usein joutuu kurottelemaan ja sormen osumat liikkuvassa autossa näytön pieniin kohteisiin on epävarmoja.

Minusta on varmaan tullut vanha ja/tai olen kyllästynyt istumaan taas matalassa autossa, sillä minä pidin Q7:sta todella paljon. Vaikka se onkin katumaasturi, niin oikea neliveto ja ilmajousituksen suoma alustan korottaminen maastoajoa varten ovat ominaisuuksia, joista minä pidän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti