sunnuntai 11. marraskuuta 2018

247. Citroen C3 Aircross

247. 
Valmistaja:Citroen
 Malli:C3 Aircross
Vuosimalli: 2018
 Moottori: 1.2
 Vaihteisto:M5

Vuokra-auto, joka siis oli tällä kertaa Ford Focus, mutta jostain syystä auto tuli puettuna ranskalaiseen valeasuun, joka näytti ulkoisesti hämmästyttävän kovasti Citroen C3 Aircrossillta. Erehtyä ei oikein voi, sillä sen verran erikoisen näköinen C3 Aircross on. Näyttävät vanteet, selkeän kaksivärinen kori ja haastavan näköinen keula. Sanon haastavan, mutta joku voisi sanoa, että rum... ahko.
Sisätiloissa erilainen linja jatkui ja vaaleat kangaspenkit toivat helposti mieleen vanhat sohvat jostain 70-luvulta. Kun apukuskin penkki vielä tässä kyseisessä versiossa sisälsi epäilyttävän tahran, niin asetelma vanhasta sohvasta jotenkin korostui. Kojelaudan oranssit ilmastoinnin aukot ensin näyttävät hyvältä, mutta ainakin minua ne rupesivat jollain tavalla ärsyttämään näkökentässä näkyvinä pilkkuina. Yhtenä erinomaisena ominaisuutena pitää kyllä mainita hauska käsijarrun kahva, joka ei ole tavallinen keppi, vaan muistuttaa golf mailan kärkeä. Ei ihan helpoin operoida, mutta käsi lepää mahtavasti sen päällä lepotilassa ja sen käyttäminen erikoisen näköisenä oli vaan hauskaa.

C3 Aircross on pieni auto, kun mittaa on alle 4,2 metriä, mutta se tuntuu katumaasturimaisena itseään isommalta maantiellä. Silti sen pöyrittely parkkihallissa ja parkkipaikoilla on näppärää, koska keula on lyhyt ja autosta näkee hyvin ulos. 1.2-litrainen kolmipyttyinen moottori kyllä kuljettaa autoa eteenpäin, mutta selkää selkänojaan painavia tunteita on turha odottaa. Tehoversioita on vissiin saatavilla kolme, eli 82-, 110- ja 131-heppaiset ja veikkaisin, että ajossa ollut oli tuo keskimmäinen versio, sillä kyllä mittari näytti autobahnilla 170 km/h ja tuntui, että hieman olisi vielä ollut varaakin, jos olis ollut matkaa ja vapaata kaistaa.

Kyllä C3 Aircrossilla autobahnilla ajelee, kun meno on sopivan pehmeän tuntuista, eikä melu ole suunnaton ja muutenkin kontrollit ovat kunnossa. Autossa oli erilaisia ajotilan valintoja nornaalista hiekalle, lumelle ja mudalle, mutta minun tietääkseni Aircross on kuitenkin normaali etuveto, eli epäilen hieman ajotilojen eri asentojen käytännön vaikutusta. Oletustani ei kuitenkaan tällä kertaa päässyt testaamaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti