maanantai 4. marraskuuta 2013

148. - 154. Katumaasturia etsimässä


148.
Valmistaja: Mercedes-Benz
Malli: GLK 4Motion
Vuosimalli: 2012
Moottori: 220CDI
Vaihteisto: automaatti

Jossain vaiheessa sain tarpeekseni autoista, joissa on liian matala alusta jonka takia joutui aina huolehtimaan, että osuuko pohja katukynnykseen tai osuuko jääpaakki pohjaan. Koeajoin useamman katumaasturin/maasturin vaihtoehdoksi.

En juurikaan pitänyt, enkä pidä vieläkään Mersun GLK:n ulkonäöstä, vaikka esim uusimman mallin C mersu on oikein hyvän näköinen. Saman ilmen replikointi GLK:lle on vain mielestäni epäonnistunut. Otin kuitenkin GLK:n testiin noin 2.2-litraisella dieselkoneella ja automaattiaskilla. Jostain syystä minun mielipide autosta oli muodostettu hyvin lyhellä lenkillä ja minä en vain pitänyt autosta. Jos BMX X3 ja Audi Q5 tuntuvat hieman maastureilta, ollessaan tietenkin vain katumaastureita, niin GLK:ssa tuo tunne puuttui kokonaan. Ajo oli kyllä mersumaisen hyvää, mutta se ei riittänyt.


149.
Valmistaja: BMW
Malli: X3 xDrive
Vuosimalli: 2011
Moottori: 20dA
Vaihteisto: automaatti

BMW:n kilpakumppani Mersun GLK:lle oli jo enemmän minun makuuni. Ajo on miellyttävän pehmeää ja moottorissa on tehoa ja vääntöä. Moottorin äänet kuuluvat sisälle ehkä kovempina, kuin esim. Mersun GLK:ssa tai Audin Q5:ssä, mutta ovat silti maltilliset.
Olen varmasti totuttanut itseni Audin sisustukseen ja ehkä olen siten puolueellinen, mutta en pidä BMW:n sisustuksesta. Ratti tuntuu aina niin muhkealta, että vaikka siitä saa hyvän otteen, niin se tuntuu silti, että se on astetta liian iso.
BMW: n hinta on lisäksi selkeästi korkeampi kuin saksalaisten kilpailijoidensa.

150.
Valmistaja: Mitsubishi
Malli: Outlander
Vuosimalli: 2011
Moottori: 2,2 HDi
Vaihteisto: manuaali

Mitsu ei kilpaile ihan samassa sarjassa BMW:n ja Audin kanssa, mutta otin sen silti ajoon, sillä se on varmasti enemmän käyttöauto tai maasturi kuin saksalaiset. Eron tuntee kyllä heti, kun auton käynnistää, sillä moottorin äänet kuuluvat selvästi kovemmin sisälle kuin saksalaissa. Ajossa Outlander on kuitenkin tukevan tuntuinen ja sillä matkan taittaminen olisi varmasti mukavaa, jos vaan istuma-asennon saisi kohdalleen. Itse en löytänyt oikein säätöjä tarpeeksi, että olisin saanut asennon mukavaksi.

Pyöritettävällä kytkimellä Outlanderin saa tarvittaessa kytkettyä etuvedoksi, jolloin oletettavasi säästyy polttoainetta. Muuten neliveto on "automaattinen", eli etupainotteinen, kun 85% voimasta menee etuakselille.  Tiukkoihin paikkoihin keskitasauspyörästön voi lukita, jolloin neliveto on jatkuva. Kokeilin lukitusta lumipenkalle nousussa, mutta meno loppui lyhyeen, kun keula ryhtyi puskemaan lunta. Penkka oli siis liian jyrkkä, kun kyseessä ei kuitenkana ollut ihan aito maasturi.



151.
Valmistaja: Subaru
Malli: Forester
Vuosimalli: 2011
Moottori: 2,5 bensa
Vaihteisto:automaatti

Subarua piti mennä koeajamaan naapurikuntaan, mutta halusin sen tehdä, koska pidän Subarusta merkkinä, sillä onhan sillä ralliperintöä ja kaikki Suomessa myytävät mallit ovat nelivetoja. Forester on malleista eniten katumaasturi ja pyysin semmoista koeajoon. Myyjä halusi ensin tarkistaa minun auton ja ihmetteli sitten ääneen, että olenko vaihtamassa Audista halvempaan Foresteriin ja epäili, että tuntuma ei Subarussa ole ehkä ihan vastaava.  Rehellisiä automyyjiä vissiin on kuitenkin olemassa.

Mielipide Subarusta oli epämiellyttävän nopeasti muodostettavissa. Kiihdytin isommalle tielle vauhtia, jota Forester kyllä tuntui keräävän mielyttävän nopeasti, mutta kun ajossa hieman heilautin rattia sivulle, niin tuomi oli valmis. Forester on kopperomainen. Ohjaus on liian herkkä maantielle ja pienet ohjausliikkeet heiluttavat autoa voimakkaasti. Ajomelu on myös kova renkaista ja moottorista.
En epäile Foresterin nelivedon toimintaa, mutta minun makuun se oli koppero ja rehellinen myyjä ei pahastunut minun kommentistani, vaan oli samaa mieltä.


152.
Valmistaja: BMW
Malli: X6
Vuosimalli: 2010
Moottori: 40dA
Vaihteisto:automaatti

X6 tuli ajettua jo pari vuotta aiemmin, mutta laitetaan se nyt samaan listaan. Ei se muutenkaan ole ihan verrattavissa X3:en tai GLK:hon 4-litraisen moottorinsa ja selkeästi korkeamman hintansa takia. Vaikka BMW:stä ei niin välittäisikään, niin X6:sta on helppo tykätä. Se on ylellinen. Se ei ole katumaasturimainen ja kai virallisesti se onkin cross-over malli. xDrive-järjestelmä antaa kuskille tarpeetonta tietoa, joka on kuitenkin oikein mukava tietää, sillä näytöltä näkee reaaliajassa miten voimaa jaetaan eri pyörille ja miten jarruttaessa sähköä otetaan talteen jarruilta akulle.  Meno on pehmeää ja tarvittaessa 306 hevosta syöksee ison auton liikkeelle semmoista kyytiä, että hymy tulee väistämättä kasvoille.
BMW:n xDrive-järjestelmä näyttää toimivan myös maastossa, vaikka en sitä itse päässytkään kokeilemaan. Onneksi löytyy aina joku muu, joka tekee sen mitä itse ei pysty.
Tämä video kertoo paljon X6:n kyvyistä lumessa


153.
Valmistaja: Volkswagen
Malli: Touareg
Vuosimalli: 2011
Moottori: 4.2 V8
Vaihteisto:automaatti

Touaregin ajoin myös aiemmin, eikä sekään sopisi alkupään autojen kilpakumppaniksi hintansa tai kokonsa puolesta. 4.2-litrainen bensakone ei olisi missään mielessä järkeväkään valinta tuommoiselle autolle, mutta jos minulla olisi rahaa, niin semmoisen minä ottaisin. Tehoja on enemmän kuin BMW X6:ssa, eli 345 kappaletta ja sen kyllä tuntee. Vaikka minä ajoin autoa vain maantiellä ja uskon sen olevan parhaillaan semmoisessa, koska meno on niin pehmeää ja mukavaa, niin kyllä Touareg toimii myös maastossa tarpeen vaatiessa. Laitanpa siitä todisteeksi toisen videon. Täytyy ihailla ihmisiä, jotka oikeasti pistävät autot töihin oikeaan ympäristöön huolimatta niiden hinnasta tai pelosta, että autot vahingoittuvat käytössä. Noille ihmisille auto on kulkuneuvo ja ehkä hieman myös lelu, niin miehelle pitääkin.

154.
Valmistaja: Volkswagen
Malli: Tiguan
Vuosimalli: 2008
Moottori: 2.0TDI
Vaihteisto:automaatti

Tiguanin ajoin jo vuonna 2008, mutta siitä ei huolta. Auto on ihan hyvä, mutta pieni eikä yhtään niinkuin upea isoveljensä Touareg.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti