156.
Valmistaja: Audi
Malli: Q5 hybrid quattro
Vuosimalli: 2012
Moottori: 2.0TFSI
Vaihteisto: DSG-automaatti
Minulle oman Q5:n myynyt autokauppias tuputti minulle testattavaksi heillä esittelyautona ollutta Q5 hybridiä. Kun kuumetta oli minulla sopivasti, niin kävin auton testaamassa. Muuta eroa omaani ei oikeastaan ollut, paitsi hieno mittaristo, joka näytti jatkuvasti akun varaus- ja lataustilannetta. Sähkömoottorin rinnalla oli perinteisempi 2-litrainen bensakone, joka tekikin käytännössä kaiken työn. Hybridin olemassaolon syy onkin varmaan EU:n vaatimus autovalmistajien mallistojen CO2-päästöjen keskiarvosta. Kun EU vaatii, että laivaston päästöjen keskiarvo pitää olla matalalla, niin hybridi on yksi konsti sitä alentaa.
Myyjän mukaan käytännössä sähkömoottori ei juuikaan tiputa kulutusta, eikä lisää tehojakaan huomattavasti. 211 heppaa turbokoneesta liikuttaa kyllä autoa muutenkin ihan mukavasti. Peräkontin alalokero ei ole käytössä normaalisti, kun siellä on akku.
157.
Valmistaja: Audi
Malli: Q5
Vuosimalli: 2009
Moottori: 3.0TDI
Vaihteisto: automaatti
Kun teho on ainoa asia, mitä muuttaisin autossani, niin halusin kokeilla miten 3-litrainen diesel kulkee. Tämä oli käytetty auto, jolla oli jo yli 60k km mittarissa. Eroa omaan autoon ei kuitenkaan ollut muussa kuin siinä liikkumisessa. 240 hevosta ja 500Nm väännöstä liikuttavat Q5 juuri riittävän nopeasti. Oikein miellyttävä auto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti