torstai 2. toukokuuta 2019

255. Audi e-tron

255. 
Valmistaja: Audi
Malli: e-tron
Vuosimalli: 2019
Moottori: sähköinen
Vaihteisto: Automaatti


Tämä teksti olikin jäänyt näemmä vain luonnokseksi vaikka tapahtui jo aiemmin ja siksi jo edellisessä Tarracon selostuksessa viittasin Audi Q8:an.
Quattro tour kävi taas paikkakunnalla ja minä olin tietty paikalla ainakin piipahtamassa tuhlaamassa jonkun muun polttoainetta.

Ensimmäinen auto ei kyllä tuhlannut polttoainetta siinä mielessä, missä sitä yleensä ajatellaan, sillä kyseessä oli Audin ensimmäinen täyssähköinen malli nimeltään e-tron. Itse olen aikaisemmin ajanut täyssähköisistä autoista vain Nissan Leafiä ja Volkswagen e-Golfia ja molemmilla täyden latauksen toimintamatka on luokkaa 150km, kun e-tronilla se on virallisesti 417 km, eli aletaan lähestyä lukemia, jotka sopivat muuhunkin kuin kaupungissa pörräämiseen. Jos kotipihasta lähtisin e-tronilla matkaan Helsinkiä kohti, niin pääsisin jo todennäköisesti kehäykkösen sisälle, vaikka en välttämättä ihan Espan puistoon saakka. Jos matkalla sattuisi olemaan nälkä tai valtava vessähätä, jolloin pitäisi pysähtyä pariksikymmeneksi minuutiksi, niin silloin pääsisin varmaan perille asti. Helsingissä pitäisi kyllä sitten viihtyä  ainakin 8 tuntia jossain kyläilemässä, että akun saisi ladattua täyteen paluuta melkein kotiin asti pysähtymättä.

No, akkutekniikka toivottavasti kehittyy, sillä se tuo mukanaan mielenkiintoisia autoja, kuten e-tron. e-tron näyttää ainakin minun silmään pienemmältä kuin se on. 10 senttiä vaille 5 metrisenä se ei kuitenkaan ole pieni auto. Minä kaipaisin ehkä hieman vielä korkeampaa muotoilua enemmän katumaasturityyliin ihan käytännöllisyyden takia.

Sisältä e-tronissa on Audeista yleisestikin tuttu hyvän laadun tunnelma. Silmiinpistävää kojelaudassa on koko kojelaudan mittainen vaakasuora ”hylly”, jonka katkaisee vain mittariston päällä oleva kaari. Keskikonsolissa on kaksi kosketusnäyttöä; ylempi ja alempi, mutta niiden kosketusherkkyys oli yllättävän huono ainakin koeajoautossa. En tiedä onko se säädettävissä, mutta tuossa kunnossa kyllä häviää minun muissa autoissa käyttämille kapasitiivisille kosketusnäytöille. Toivon, että ne ovat säädettävissä. Vaihdekeppiä ei voi kutsua kepiksi olematta valehtelija, sillä se on enemmänkin poikittainen vipu, mutta toisaalta automaatin ollessa kyseessä vaihtaminen on aika minimaalista joka tapauksessa.

Napista laitetaan tällä kertaa vain virrat päälle, eli mitään ääntä ei sillä saa aikaa. Liikkeellelähtö on pehmeää ja hiljaista ja ehkä siinä tuntuu hieman auton 2500 kg paino, mutta vain hyvällä tavalla vaimentaen. Kaasua polkaisemalla e-tron nimittäin liikkuu, kuin kevyempikin auto. Lähes äänettömyyden vallitessa nopeus nousee aivan huomaamatta 80 km/h. Sisälle kuuluu kiihdyttäessä avaruusautomainen pieni ujellus, mutta en ole varma, että kuuluuko se moottorista vai onko se tuotettu kaiuttimilla. Moottoriteillä kiihtyvyyttä riittää ohituksiin hurjan väännön takia ja silti meno on hiljaista vain hiljaisen suhinan muistuttaessa nopeudesta.

Alusta tuntuu pehmeältä ja sekin lienee massan ansiota. Yllättävät ohjausliikkeet eivät aiheuta minkäänlaista hädän tunnetta, vaan e-tron tottelee pehmeästi. Moottorijarrutus tuntui alkuun olemattomalta, mutta sitä sai säädettyä ainakin ratin takaa vaihtamalla ns. pienemmälle vaihteelle, jolloin se muistutti enemmän esim. manuaalivaihteista dieseliä kohtuu voimakkaalla jarrutuksella.

Minä tykästyin hyvin nopeasti e-troniin. Jos sen hinta vaan olisi yhtään lähempänä tavallista ihmistä, niin harkitsisin vakavasti semmoisen ostamista. En tiedä millaista olisi ostaa käytetty sähköauto, mutta jostain syystä se ei houkuttele. Siitä tulee ajatuksena mieleen käytetyn kännykän ostaminen, jolloin akun paras teho on mennyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti