Valmistaja: Audi
Malli: e-tron
Vuosimalli: 2019
Moottori: sähköinen
Vaihteisto: Automaatti
Tämä teksti olikin jäänyt näemmä vain luonnokseksi vaikka
tapahtui jo aiemmin ja siksi jo edellisessä Tarracon selostuksessa viittasin
Audi Q8:an.
Quattro tour kävi taas paikkakunnalla ja minä olin tietty
paikalla ainakin piipahtamassa tuhlaamassa jonkun muun polttoainetta.
Ensimmäinen auto ei kyllä tuhlannut polttoainetta siinä
mielessä, missä sitä yleensä ajatellaan, sillä kyseessä oli Audin ensimmäinen
täyssähköinen malli nimeltään e-tron. Itse olen aikaisemmin ajanut
täyssähköisistä autoista vain Nissan Leafiä ja Volkswagen e-Golfia ja
molemmilla täyden latauksen toimintamatka on luokkaa 150km, kun e-tronilla se
on virallisesti 417 km, eli aletaan lähestyä lukemia, jotka sopivat muuhunkin
kuin kaupungissa pörräämiseen. Jos kotipihasta lähtisin e-tronilla matkaan
Helsinkiä kohti, niin pääsisin jo todennäköisesti kehäykkösen sisälle, vaikka
en välttämättä ihan Espan puistoon saakka. Jos matkalla sattuisi olemaan nälkä
tai valtava vessähätä, jolloin pitäisi pysähtyä pariksikymmeneksi minuutiksi,
niin silloin pääsisin varmaan perille asti. Helsingissä pitäisi kyllä sitten
viihtyä ainakin 8 tuntia jossain kyläilemässä,
että akun saisi ladattua täyteen paluuta melkein kotiin asti pysähtymättä.
No, akkutekniikka toivottavasti kehittyy, sillä se tuo
mukanaan mielenkiintoisia autoja, kuten e-tron. e-tron näyttää ainakin minun
silmään pienemmältä kuin se on. 10 senttiä vaille 5 metrisenä se ei kuitenkaan
ole pieni auto. Minä kaipaisin ehkä hieman vielä korkeampaa muotoilua enemmän
katumaasturityyliin ihan käytännöllisyyden takia.
Sisältä e-tronissa on Audeista yleisestikin tuttu hyvän
laadun tunnelma. Silmiinpistävää kojelaudassa on koko kojelaudan mittainen
vaakasuora ”hylly”, jonka katkaisee vain mittariston päällä oleva kaari. Keskikonsolissa
on kaksi kosketusnäyttöä; ylempi ja alempi, mutta niiden kosketusherkkyys oli
yllättävän huono ainakin koeajoautossa. En tiedä onko se säädettävissä, mutta
tuossa kunnossa kyllä häviää minun muissa autoissa käyttämille kapasitiivisille
kosketusnäytöille. Toivon, että ne ovat säädettävissä. Vaihdekeppiä ei voi kutsua
kepiksi olematta valehtelija, sillä se on enemmänkin poikittainen vipu, mutta
toisaalta automaatin ollessa kyseessä vaihtaminen on aika minimaalista joka
tapauksessa.
Napista laitetaan tällä kertaa vain virrat päälle, eli
mitään ääntä ei sillä saa aikaa. Liikkeellelähtö on pehmeää ja hiljaista ja ehkä
siinä tuntuu hieman auton 2500 kg paino, mutta vain hyvällä tavalla vaimentaen.
Kaasua polkaisemalla e-tron nimittäin liikkuu, kuin kevyempikin auto. Lähes äänettömyyden
vallitessa nopeus nousee aivan huomaamatta 80 km/h. Sisälle kuuluu kiihdyttäessä
avaruusautomainen pieni ujellus, mutta en ole varma, että kuuluuko se
moottorista vai onko se tuotettu kaiuttimilla. Moottoriteillä kiihtyvyyttä riittää
ohituksiin hurjan väännön takia ja silti meno on hiljaista vain hiljaisen
suhinan muistuttaessa nopeudesta.
Alusta tuntuu pehmeältä ja sekin lienee massan ansiota.
Yllättävät ohjausliikkeet eivät aiheuta minkäänlaista hädän tunnetta, vaan
e-tron tottelee pehmeästi. Moottorijarrutus tuntui alkuun olemattomalta, mutta
sitä sai säädettyä ainakin ratin takaa vaihtamalla ns. pienemmälle vaihteelle,
jolloin se muistutti enemmän esim. manuaalivaihteista dieseliä kohtuu
voimakkaalla jarrutuksella.
Minä tykästyin hyvin nopeasti e-troniin. Jos sen hinta vaan
olisi yhtään lähempänä tavallista ihmistä, niin harkitsisin vakavasti semmoisen
ostamista. En tiedä millaista olisi ostaa käytetty sähköauto, mutta jostain
syystä se ei houkuttele. Siitä tulee ajatuksena mieleen käytetyn kännykän ostaminen,
jolloin akun paras teho on mennyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti