sunnuntai 5. toukokuuta 2019

257. Volkswagen Touareg fully loaded

257. 
Valmistaja: Volkswagen
Malli: Touareg
Vuosimalli: 2019
Moottori: 3.0 TDI
Vaihteisto: A8 tiptronic

Volkswagen järjesti oman koeajokiertueensa jo näin kesärajoitusten aikaan, vaikka moni kiertueen autoista onkin neliveto ja varmasti niiden kyvyt pääsisivät paremmin esille lumien ollessa maassa. Jokatapauksessa minä löysin paikalle, eikä siellä ollut jonoa samaan tapaan, jos kyseessä olisi Audin Quattro Tour tai BMW:n X-Drive kiertue. Touareg kiinnostaa minua melkein potentiaalisena omana autona, vaikka myönnettävä on, että se on minulle yksinkertaisesti liian kallis. Onneksi tämmöisiä kiertueita järjestetään, sillä muuten Touaregia ei ole koeajossa joka liikkeessä.

Kiertueella ollut versio oli R Line koristeltu ja lisämausteita oli keitokseen heitetty kuulemma noin 16 tonnin edestä, joten kyseessä oli 130 000 euron ajoneuvo, jolta jo tuohon hintaan saattoi odottaa jotain enemmän. Kaikkia lisävarusteita en ollut kiinnostunut testaamaan ajan puutteessa, mutta jotain kuitenkin. Kun mukana ajolla ollut maahantuojan mies oli niin innostunut lisävarusteista, niin kun takapuoli oli nahkapenkkiin istutettu ja tuoli sähköisesti säädetty omille mitoille, niin kosketusnäytöltä, joka muuten toimi paremmin kuin E-tronissa, sai säädettyä penkin ilmastoinnin puhaltamaan joko lämmintä ja viileää ilmaa. Olen ehkä maininnut, mutta 3-litraisen moottorin lisäksi ilmastoidut istuimet ovat tämän hetken suosikkivaruste ja kovasti tahtoisin semmoiset joskus omaan autooni. Persaus siis viileäksi penkistä virtaavan ilman avulla ja hieman kosketusnäytön räpläystä lisää, niin penkki myös hieroo päällään istuvaa pakaraparia tai selkänojaan lepävää selkää  eri tavoilla. Kokeilein hierontaa vasta, kun mukana ollut poikani sai sen päälle moottoritiellä, mutta pidin sitä sillä hetkellä ajaessani outoa autoa ja koittaessani aistia siitä mahdollisimman paljon enemmän häiritsevänä kuin rentouttavana, joten hieronta jäi lyhyeksi.

Säädettävä ilmajousitus teki ajosta pehmeän mukavaa ja olisin mielelläni päässyt johonkin kokeilemaan miten jousituksen säätö yläasentoon muuttaisi Touaregin maastoajo-ominaisuuksia, mutta koska koeajo tapahtui täysin asfaltilla, niin ei siitä sen enempää. Numeroita nyt tähän hätään kaivamatta muistan, että uusi Touareg on vanhaan verrattuna ollut laihiksella ja on reilusti kevyempi kuin ennen. Tuttu moottori liikuttikin isoa autoa oikein mukavasti miellyttävän murinan saattelemana. Uskon, että osa äänimaailmasta tulee kaiuttimista, mutta miellyttävää siltikin.

Kuskilla on hyvät oltavat ja minun mittaisen kuskin takana istuvallakin on hyvät oltavat eikä hänen tarvitse huolehtia polvien ja penkin selkämyksen kohtaamisesta, sillä ne eivät kohtaa ellei kyseessä ole joku koripalloilija joka takana istuu. Peräkontti on myös ison näköinen ja varmasti samaa luokkaa kuin Kodiaqissa.

Testaisin oikein mielelläni Touaregia pidemmänkin session ja veisin sen edes jonkinlaiselle maastoradalle näyttämään luontonsa. Minä olen pitänyt sitä kuitenkin hieman enemmän kuin pelkkänä katumaasturina säädettävän jousituksen takia ja paremman nelivetojärjestelmän kanssa. Koeajosta jäi oikein hyvä kuva ja ehkä nyt pitäisikin viimeistään ruveta hädissään kiipeilemään uraportaita ylöspäin siinä toivossa, että joskus olisi varaa osta Touareq, vaikka nyt ilman niitä hierovia istuimia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti