256.
Valmistaja: Audi
Malli: Q8
Vuosimalli: 2019
Moottori: 50 TDI
Vaihteisto: A8
Toinen mielenkiintoni kohde Audin Quattro Tourilla oli uusi malli Q8. Olen nähnyt semmoisen ajavan kaupungilla ja olen tykännyt näkemästäni ja kun mahdollisuus avautui, niin se piti käyttää. Nyt täytyy mainita, ajoin ensin e-tronilla sen takia, koska se oli paikalla ja Q8 ei ollut. Halusin enemmän ajaa Q8:a, kuin e-tronia.
Q8 on korkeampi kuin e-tron ja sen kyytiin on mukava astua. Penkki on tukeva ja tietenkin sähkösäätöinen. Kosketusnäyttö on vihdoin tullut myös Audeihin perusvarusteena ja Q8:ssa niitä on e-tronin tyylisesti kaksi allekkain eri säädöille. Napista 3-litrainen TDI tulille ja hiljainen murina on jollain tavalla enemmän luottamusta herättävämpää kuin sähköauton äänettömyys.
Yksi asia, mikä nopeasti tuli esille Q8:ssa oli herkkä ohjaus. Ravistelin autoa 60 km/h nopeudessa ja heittely oli oikeasti jopa epäaudimaisen voimakasta. Luulin ensin, että minulla on alustan asetuksissa päällä sport-tila, mutta sama toistui myös Comfort-tilassa ja myös isommissa nopeuksissa. Alustaa voi kyllä sanoa jämäkäksi, eikä nopea ohjauksen heiluttelu aiheuta mitään säikähdyksiä, mutta minä odotin oikeasti vastaavaa jämäkkää pehmeyttä kuten aikaisemmin olen Audeissa kokenut.
Koeajomallissa oli alla 20" vanteet ja ehkä niiden takia asfaltin saumat ja halkeamat tuntuivat läpi pieninä terävinä napauksina, mutta eivät liian häiritsevänä. Muuten äänimaailma on rauhallinen ja selkeästi hiljaisempi kuin esim. oma Kodiaqini.
Kolmesta litrasta on puristettu 286 dieselhevosta ja ne liikuttavat Q8:a yhtä miellyttävästi kuin muitakin samalla moottorilla varustettuja autoja. Voinkin myöntää, että kyseinen VAG konsernin 3-litrainen V6 diesel on minun suosikkimoottorini.
Q8 on hieno auto, mutta siitä jäi hieman pettymyksen maku suuhun etenkin herkän ohjauksen takia. Tuntuu kuin siitä olisi tehty tarkoituksella sporttinen, kun minä odotin ylellistä pehmeää menoa. Semmoinen löytyi ennemmin e-tronista ja jos minun pitäisi valita näiden kahden välillä, niin minä ottaisin e-tronin, vaikka Q:ssa onkin suosikki moottori.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti