258.
Valmistaja: Volkswagen
Malli: Golf R
Vuosimalli: 2019
Moottori: 2.0 TSI
Vaihteisto: A7
Kun Volkswagenin kiertueella ei näyttänyt olevan ruuhkaa ja olin jo päässyt ajamaan Touaregin, niin halusin käyttää tilanteen hyödyksi ja ajaa auton, jonka tiesin olevan hauska. Golf R:n luvut 300 hevosvoimaa, 400 Nm vääntöä ja neliveto kertovat välittömästi, että ihan tylsää ei tällä autolla ajaminen olisi.
Golf R:ä ei voine väittää isoksi perheautoksi, mutta vaikka kyseessä on R malli, niin se on kuitenkin Golf, eli siinä on 5 paikkaa ja vaikka minä asettelin itselleni mukavat olot sporttiselle kuskin penkille, niin esiliinaksi mukaan lähtenyt maahantuojan edustaja istui minun takanani. Ajon jälkeen hän väitti, että tilaa oli hyvinkin, mutta se lienee suhteellinen käsite. Joka tapauksessa ainakin kuskille tilat ovat hyvät ja istuin hyvin tukeva ja sama pätee apukuskille.
Monessa VAG konsernin autossa nykyään on Sport-asetus, joka käytännössä tarkoittaa, että DSG pitää pykälää tai paria pienempää vaihdetta silmässä, antaa moottorin kiertää korkeammalle ennen vaihtamista ja jos autossa on jotenkin säädettävä alusta ja ohjaus, niin Sport tekee niistä jäykemmän ja herkemmän. Golf R:ssä Sport asetusta ei ole, sillä siitä löytyy Comfort, Normal ja Race.
Race tuntui tekevän jotain muutakin kuin jäykistävän alustaa ja herkistävän ohjausta sillä hyvinkin päinvastoin tuntui siltä, että ohjaustehostin meni kokonaan pois päältä. Liikkeellelähtö oli siis hetken ohjauksen puolesta hämmentävän raskas Race-tilassa, ennen kuin löysin nuo asetusten erot. Liikkuminen sinsäsä ei ollut raskasta, vaan DSG vaihteisto on toiminnaltaan hyvin tuttu oman autoni kanssa. Kun sitten pääsin risteyksestä suoralle tielle ja polkaisin hieman kaasua, niin mitään yhtenäisyyttä Kodiaqin kanssa ei enää ollut.
Luvattu kiihtyvyys R:lle on 4,7 sekuntia nollasta sataseen ja vaikka en sitä kokeillutkaan, koska se olisi vaatinut Launch controllin käyttämistä, niin en epäile lukua. Kaasu pohjaan paikaltaan tai jo liikkeellä ollessa, niin selkä painautuu penkkiin ja hymy leviää korviin asti, sillä meno on ripeää ja äänimaailma ihan vain hauska. Osa äänistä varmasti tulee kaiuttimista, mutta putken pörinä on aitoa ja nautinnollista. Huvi ei lopu pelkkään kiihdytykseen, sillä kun on saavutettu naurettava suomalainen moottoritien nopeusrajoitus ja jalan nostaa kaasulta, niin alasvaihdoilla putkessa paukkuu palamaton bensa ja hymy senkuin levenee ryminän myötä. Äänimaailmaan voi vaikuttaa ajotilan valinnalla ja jos ei koko ajan jaksa hymyillä, niin Comfort ja Normal asetuksilla hymyä voi hieman laimentaa ainakin äänimaailmaa hiljentämällä ja samalla keventäen ohajusta ja hieman alustaa.
Alusta on kuitenkin jäykkä vaikka ajotilaa vaihtaakin ns. mukavampaan suuntaan, sillä jousitusta on madallettu 20mm ja alla on matalaprofiiliset renkaat. Tien epätasaisuudet tuntuu siis läpi, mutta auton luonteen huomioon ottaen ehkä kuitenkin yllättävän vähän ja jos asuu muualla kuin Hämeenkadulla Tampereella, niin kyllä Golf R käynee myös käyttöautona. Jäykkyydestä on enemmänkin iloa, niinkuin elämässä monesti muutenkin, ja liikenneympyrää on ilo tykittää ympäri ja poistua liittymästä raskaasti kaasuttaen ja G-voimista nauttien, sillä pito on vaikuttava eikä yli- tai aliohjaamista tunnu. Ehkä tilanne radalla olisi toinen, mutta se on varma, että minä mielelläni ottaisin siitä selvää.
Vanha sanonta tietää, että itku tulee pitkän ilon jälkeen, joten vaikka kuinka kivaa olikin R:llä rällätä, niin lopulta se piti viedä takaisin autoliikkeeseen ennen kuin itku pirahtaisi. Tilanteen antaessa myöten ottaisin kyllä sen takaisin ajoon minä päivänä tahansa kahtaa kertaa miettimättä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti