sunnuntai 18. elokuuta 2013

101.-106. Erinäisiä erilaisia autoja

101.
Valmistaja: Audi
Malli: A3
Vuosimalli: 2004
Moottori: 1.6
Vaihteisto: manuaali

En millään muista missä ja kenen auto oli kyseessä.

102.
Valmistaja: BMW
Malli: 525i
Vuosimalli: 1999
Moottori: 2.5 I6
Vaihteisto: manuaali

Kaverini hankki itselleen Saksasta vähän käytetyn 5-sarjan BMW:n. Autossa oli legendaarinen 2.5-litrainen suora kuutoskone, jota BMW on käyttänyt vuosien varrella monessa mallissa. Olimme kaverin kanssa koeajaneet juuri muutaman tehokkaan Chryslerin ja sitten autokaupan pihasta minä lähdin liikkeelle kaverin autolla. Jotain 5-sarjan hiljaisuudesta ja moottorista kertonee se, että lähdin liikkeelle risteyksestä meidän keskustellessa ja täysin epähuomiossa kierrätin ykkösellä moottorin rajoittimeen. En  muista sitä tehneeni tuota ennen, enkä kyllä sen jälkeenkään. Sama moottori on saatavilla 3-litraisenakin, mutta kyllä 2.5-litrainen 5-sarjaa vie oikein mukavasti.

103.
Valmistaja: BMW
Malli: 318 Touring
Vuosimalli: 2001
Moottori: 2.0
Vaihteisto: manuaali

Samalla reissulla, kun pääsin aikoinaan ajamaan kaverini Audi A3 1.8T:tä Suomesta Kreikkaan, mukana oli myös uusi BMW 318 Touring, eli BMW:n mallikielellä 318 Touring E46. Tehoa oli hitusen vähemmän kuin Audissa ja massaa hieman enemmän ja se tuntui myös ajossa. Kiihtyvyys oli varmaan myös turbon puuttuessa tasaisempaa, mutta toisaalta ajo hiljaisempaa.

104.
Valmistaja: BMW
Malli: 540i A (E39)
Vuosimalli: 1998
Moottori: 4.4 V8
Vaihteisto: automaatti

Muistaakseni tämä auto oli ensimmäinen automaattivaihteinen auto, jota minä olen ajanut. Tämäkin oli erään kaverini Saksasta tuoma auto. Tehoa oli paljon V8 koneesta ja muuten auto oli taattua 5-sarjan laatua. Auto päätyi kuitenkin melko pian pois käytöstä, koska kyseisen mallin moottoria vaivasi ns. nikasil-ongelma. Alumiinilohkoisen koneen sylinterit oli pinnoitettu nikasilillä, eli tekniikkaa tuntematta käsittääkseni eräänlaisella kromilla. Kun bensana sitten käytettiin paljon rikkiä sisältävää bensaa, niin rikki syövytti nikasilin pois. Kaverin auton sylinterit olivat varmaan jo edellisen käyttäjän jäljiltä viallisia ja ne syöpyivät soikeiksi. Korjaaminen olisi maksanut maltaita ja mäskiä, joten se jäi tekemättä.

105.
Valmistaja: Peugeot
Malli: 308 SW
Vuosimalli: 2008
Moottori:1.6 HDi
Vaihteisto: automaatti

En ole mikään suuri ranskalaisten autojen ystävä, mutta suvussa on ollut useampikin Peugeot ja semmoisia on tullut ajettua. 308SW on 308 mallista tehty tila-auto. Autossa on lasikatto, joka  tuo upean tilan tunteen ja tilaa on muutenkin luokkaan ja kokoonsa nähden hyvin. Penkkejä pystyy siirtämään ja mikä parasta myös irroittamaan. Esim. 7-paikkaisessa autossa, jossa on vain 5 istuinta, voi takapenkkejä siirrellä vapaasti. Ajossa 308SW tarjoaa kyllä semmoista pehmeyttä, mitä harva saksalainen auto tarjoaa.

106.
Valmistaja: Renault
Malli: Grand Espace
Vuosimalli: 1998
Moottori: 2.2 dTi
Vaihteisto: manuaali

Veimme perheen kera käytetyn Renault Grand Espacen koeajettavaksi sukulaiselle Tampereelle. Itse ajoin vielä tuohon aikaan Ford Escortia, joten Grand Espace oli ihan jotain muuta. Kaupungissa auto on hieman traktorimainen dieselmoottorin äänten kuuluessa sisälle hyvin. Autoa on kuitenkin todella helppo ryömittää jonossa vain kytkintä kevyesti nostamalla ja 1-vaihteella vauhti on todella hidasta tyhjäkäynnillä.

Sisätilat ovat kuitenkin ne, minkä takia tuota autoa ostetaan ja ne ovat isot. Kuskin ja apukuskin penkit pystyy kääntämään 180 astetta, jolloin parkissa ollessa voi seurustella keskirivin matkustajien kanssa. Keskirivin istuimet taittuvat alas niin, että niistä muodostuu pöytä. Meiltäkin onnistui erinomaisesti operaatio, jossa autosta nousematta siirryin kuskin paikalta ensin peräkonttiin hakemaan vaipan vauvalle ja sitten vaihdoin sen taitetun penkin päällä.
Lisäksi koeajoreissulla tuli lastattua autoon 3 aikuista, 3 lasta turvaistuimissa, kahdet rattaat ja muutama reppu tai laukku lastenhoitoon tarvittavia tarvikkeita. Erittäin kätevää.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti