lauantai 17. elokuuta 2013

93.-100. Nelivetoja

93.
Valmistaja: Subaru
Malli: Impreza
Vuosimalli: 2006
Moottori: 2.0R
Vaihteisto: manuaali

Rallin ystävänä, mutta en kuitenkaan minään rattimiehenä neliveto alkoi kiinnostaa jossain vaiheessa kovasti ja kyttäsin tilaisuuksia päästä testaamaan nelivetoisia autoja.
Subarua ei myyty kotikaupungissa, mutta lähikaupungin myyjä toi autoja koeajoon ja minä olin heti paikalla. Oli kevät ja maassa vielä lunta. WRX STi:tä ei ollut koeajettavana, mutta kuitenkin Impreza oikean värisenä, eli sinisenä, ja mikä tärkeintä, nelivetoisena.

Subarussa on hyvin japanilainen tuntuma ja selkeä sukulaisuus Toyotaan on havaittavissa sisustuksessa ja esim. kytkimissä ja nappuloissa. Kun ajamani Impreza oli karvalakkimalli, niin ajomelu oli sen mukainen.
 Löysin sitten pienen tienpätkän, jossa oli ehjä lumipolanne, eikä muita autoja ja pitihän sitä kokeilla miten neliveto toimii. Pitää kai vielä ihmetellä miten helposti se onnistui, kun sain auton jarrulla poikittain yhteen suuntaan ja sitten takaisin kaasulle ja kohtuu nätisti hitaassa luisussa 90-asteen mutkan ympäri. Olin myyty, mutta autoa en silti ostanut

94.
Valmistaja: Volvo
Malli: V70 AWD
Vuosimalli: 2007
Moottori: 2.4 D5
Vaihteisto: automaatti

Audin quattrotourien ansiota olin jo ehtinyt tutustua jatkuvaan nelivetoon, kun menin sitten kokeilemaan Volvon kytkevää neliveto. V70 AWD kytkee viskokytkimellä taka-akselin vetäväksi, kun lisävetoa tarvitaan. Normiajossa sitä ei huomaakaan mitenkään, mutta esim. liikkeelle lähdössä risteyksestä auto suti ensin etupyörillään lyhyen ajan ennen kuin takapyörät tulivat mukaan ja auto lähti rivakasti liikkeelle. Leikkihetken koittaessa, kun Volvon AWD:tä koittaa kysyä mukaan leikkiin, niin se ei ryntää ulos leikkimään Subarun tai Audin lailla. Kaasu pohjaan, pieni ohjausliike ja voisi olettaa, että auto lähtee nätisti luisumaan sivuttain, mutta  Volvo lähteekin voimakkaasti puskemaan ja jos tilaa ei olisi tarpeeksi, niin mieli tekisikin jarruttaa ja lopettaa leikki ennenkuin perä oikeasti herää. Kun perän saa irti, niin meno on lumisella tiellä nelivedolle ominaista hauskaa luisumista vauhdin kiihtyessä pelottavan nopeasti.

95.
Valmistaja: Honda
Malli: CR-V
Vuosimalli: 2007
Moottori: 2.0 Vtec
Vaihteisto: manuaali

CR-V ei kyllä mene samaan ryhmää, kuin V70 tai etenkään Impreza, mutta onhan se kuitenkin neliveto ja kun on halua kokeilla nelivetoa, niin Hondakin käy. CR-V on äänekäs, japanilainen, eikä nelivetoa pääse oikein kokeilemaan, kun painoa on paljon ja tehoa ei  niin paljon.

96.
Valmistaja: Kia
Malli: Sorento
Vuosimalli: 2007
Moottori: 2.5 dsl
Vaihteisto: automaatti

Skeptisenä korealaisia kohtaan tahdoin kuitenkin kokeilla semmoista ja otin koeajoon citymaasturi Kia Sorenton. Olihan siinä maasturimaista olemusta ja maavaraa, jonka ansiota sillä pääsi näppärästi pienen ojankin yli ja varvikossa ajamaan. Kuitenkin auton olemus on vielä japanilaisiakin muovisempi ja ajomelu täyttää korvat. Automaattiaski toimii niin hitaasti, että manuaalilla ehtisi yhden vaihdon aikana selata varmaan  kolme vaihdetta. Ei minun mieleen

97.
Valmistaja: Audi
Malli: S3
Vuosimalli: 2006
Moottori: 2.0TFSI
Vaihteisto: manuaali

Audin keskitalvella tapahtuva Quattro Tour on erinomainen markkinointikikka, jonka ovat viime vuosina huomanneet myös Mercedes ja BMW omilla 4Matic- ja X-Drive-kiertueillaan. Aikaisempina vuosina maahantuoja toi Audiltakin paikalla malliston parhaita versioita, mutta nykyään koeajettavat mallit ovat enemmän niitä malleja, mitä suuri yleisö ostaa. Parasta kuitenkin on, että vaikka autojen mukana kiertää aina ns. koeajattaja, niin henkilöt eivät ole Audilla töissä, vaan ovat ammattikuskeja, jotka eivät turhia nipota, jos autoa ei nyt ehdointahdoin ryhdy särkemään tai ajamaan vaarallisesti.

2006 talvella mukana oli tuore S3, jonka 2-litrainen turbokone tarjosi 265hp ja haldex-nelivedon, vaikka sitä quattroksi kutsuttiinkin.  Ralliluistoija ei quatto tourilla pääse kokeilemaan, mutta kiihtyvyys lumella käy kyllä selväksi. Minun ajattajani oli vanhempi mies, joka sitten kehotti minua kokeilemaan, että miten S3 todella kiihtyy, kun toisen puolen renkaat ovat lumella ja toiset asfaltilla.
Auto paikoilleen, vaihde silmään, kierrokset 3500 rpm ja kytkin ylös yhdellä nopealla liikkeellä. S3 lähtee kuin Turkka putkasta elektroniikan antaessa renkaiden sutia juuri sopivasti ja on vaikea uskoa, että yksikään renkaista olisi lumella. Mies vieressäni neuvoo minua huudattamaan rauhassa moottoria aina 6500 rpm saakka ja sitten vaihtamaan ja tuolla metodilla vauhti on hetkessä laittomissa lukemissa.
S3 oli ensimmäinen todellinen kokemukseni quattrosta ja minä olin ihan myyty. Mahtava auto.

98.
Valmistaja: Audi
Malli: A3 Sportback
Vuosimalli: 2005
Moottori: 2.0T
Vaihteisto: manuaali

Sama moottori kuin S3:ssa, mutta matalampiviritteinen ja auto muutenkin pehmeämpi. Silti sama mukavan jämäkkä tuntuma.

99.
Valmistaja: Audi
Malli: S6
Vuosimalli: 2006
Moottori: 5.2 FSI
Vaihteisto: automaatti

Vielä 2006 tehot ja litratilavuudet autoissa olivat menossa ylöspäin ja siksi quattro tourillakin oli 5.2-litraisella V10 koneella varustettu S6. Luvut 435 hevosvoimaa ja 540Nm vääntöä takaavat jo sinänsä, että autosta on pakko pitää välittämättä siitä miltä se näyttää ja tuntuu, mutta kun nuo molemmat asiat ovat myös kunnossa lukujen lisäksi, niin sehän lähentelee täydellisyyttä.

Kaupunkiajossa S6 on hiljainen, mukava ja pehmeä, eikä moottoria tule edes ajatelleeksi ajaessa. Auton korkeahko paino tuottaa turvallisuuden tunteen, kun käsittely on kaikinpuolin jämäkkää. Kun sitten kaasun pääsee painamaan pohjaan, niin S6 muuttaa luonnettaan hiljaisesta katuja lipuvasta laivasta lähes kilpa-automaiseksi. Kiihtyvyys on rajua ja moottori herää henkiin ja tuottaa huumaavan matalan murinan, joka ei jätä epäilystä, etteikö tehoja olisi tarpeeksi painavan auton liikuttamieen.

100.
Valmistaja: Audi
Malli:Q7
Vuosimalli: 2007
Moottori: 4.2 TDI
Vaihteisto: automaatti

En ole koskaan pitänyt Q7 massiivisesta ulkonäöstä, mutta piti semmoinen kuitenkin koeajaa, kun se oli mahdollista. Jos auto ei ulkoiselta habitukseltaan ole mitenkään houkutteleva, niin sisäpuolella kaikki on toisin. Tilaa on ruhtinaallisesti joka suuntaan ja sisustus on hillityn tyylikäs. Koeajoversio oli varustettu ilmajousituksella ja hillityllä 4.2-litraisella dieselillä. Meno on majesteettista ja aina kun kaasua painaa, niin möhköfantti liikkuu eleettömästi, mutta todella nopeasti eteenpäin. Moottoritiellä ajo tuntuu melkein leijumiselta ja auto tuntuu siltä, että jos pitäisi ajaa Suomesta Madridiin, niin tuossa autossa se onnistuisi ongelmitta yhdellä istumalla, jos vaan ei tarvitsisi vessasa käydä välillä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti