keskiviikko 21. elokuuta 2013

107.- 116. Seuraavaa autoa etsimässä

Kun Corolla Verso oli myyty muuttamisen takia, niin sitten aikanaan tuli ajankohtaiseksi hankkia sille seuraaja. Olin päättänyt, että seuraava auto olisi mieluummin sedan kuin tila-auto ja neliveto ja/tai tehokkaampi moottori olisi kiva

107.
Valmistaja: Subaru
Malli: Legacy
Vuosimalli: 2008
Moottori: 2.0TD
Vaihteisto: manuaali

Työkaverini oli minulle kehunut Subarua jo pidemmän aikaa ja tiesin itsekin, että ne ovat melko varmoja pelejä toimimaan ja mikä parasta Suomessa myytävät mallit on kaikki nelivetoja. Legacy on iso auto ja hyvän näköinen sellainen. Kyyti on isosta koosta ja massasta johtuen mukavan tasaista ja 2-litrainen turbodiesel liikuttaa autoa mukavasti. Sisustus on kuitenkin perinteisen japanilaista ja se ei miellyttänyt minua ollenkaan. Se voi olla niin pienestä kiinni, mutta jotenkin muovinen ja 80- ja 90-lukuun vivahtava muotoilu kytkimissä tai muussa on minulle liikaa 2000-luvun autossa.

108.
Valmistaja: Skoda
Malli: Octavia Kombi RS
Vuosimalli: 2008
Moottori: 2.0TDI
Vaihteisto: DSG automaatti

Skoda Octavian sporttimalli, eli RS-versio, on perusmallia sulavampi linjoiltaan johtuen varmaan erilaisista spoilereista ja madalletusta alustasta. Lisäksi tarjolla ollut sininen väri teki autosta minun silmissäni äärimmäisen houkuttelevan näköisen. RS Octavia oli ensi kertaa saatavilla sekä diesel, että bensamoottorilla ja minä ajoin kyllä molemmat, mutta aloitetaan dieselistä. Diesel versio ei ole aivan yhtä nopea kuin bensaveljensä, mutta ohituskiihtyvyys on todennäköisesti parempi, vaikka vertailu perstuntumalla onkin hankalaa. Kuitenkin koko ohitustapahtuma on erilainen eri moottoreilla, kun bensakoneella tiputetaan parikin vaihdetta alas ja annetaan koneen laulaa punarajalle asti ja taas dieselillä ei välttämättä tiputeta vaihdetta ja vaihdetaan heti 4000 rpm jälkeen. RS Octavian alusta on sporttinen ja sen takia rengasmelu on melko kova ja lisäksi moottoriäänet kuuluvat sisälle turhankin voimakkaasti. Dieselkoneen äänistä kun ei mitään sulosointuja saa aikaan.

109.
Valmistaja: Skoda
Malli: Octavia RS
Vuosimalli: 2006
Moottori: 2.0T
Vaihteisto: manuaali

Todellisuudessa ajoin tämän auton ennen tuota diesel-versiota samasta autosta ja tykkäsin tästä kovasti.  Bensakoneen viehätys on siinä, että saat ulvottaa kierroksia aina 6500 rpm tai ylikin asti ja se saa ehkä kiihtyvyydenkin tuntumaan paremmalta kuin dieselissä, jossa kiihdyttäminen on eleettömämpää. Rengasmelu oli bensakoneessakin aika kova, mutta muuten Octavia RS on erinomainen ajokki. Hyvä ulkonäkö, tuttu VAG-konsernin tekniikka ja hyvä suorituskyky kohtuu edulliseen hintaan.

110.
Valmistaja: Toyota
Malli: Avensis wagon
Vuosimalli: 2008
Moottori: 2.0 D4D
Vaihteisto: manuaali

Entiselle mestarille oli annettava hyvien kokemusten perusteella mahdollisuus puolustaa titteliään, joten otin koeajoon Avensiksen farkkumallin samalla D4D diesel-moottorilla, josta en ollut oikein tykännyt Corolla Verson keulalla. En muista miten vaihteisto toimi Avensiksessa, jos se Versossa vähän tökki ja kökki, mutta oletan, että se oli parempi. Avensis on erittäin siisti, moderni ja tilava auto ja kyllä se tuolla väkevällä moottorilla liikkuikin hyvin, mutta joku siitä kuitenkin puuttui, nimittäin neliveto.

111.
Valmistaja: Audi
Malli: A4 Avant
Vuosimalli: 2008
Moottori:1.8TFSI
Vaihteisto: manuaali

Ajoin koko joukon Audeja valintaa tehdessäni. Tämä oli etuvetoinen 1.8-llitran bensakoneella oleva farkku. Ajotuntuma kaikissa A4-malleissa on hyvin samanlainen ja erot ilmenevät vain kiihtyvyydessä ja moottoriäänissä. Sisusta on miellyttävän yksinkertainen, eli esim. Mercedeksen tyyliin kojetaulussa ei ole kymmeniä näppäimiä, vaan rullattavan painokytkimen avulla säädetään radio, audiojärjestelmä, auton asetukset ja  muut. Toisesta kiekosta säädetään ilmastointia, jos ei satu olemaan monialueilmastointi, jolloin apukuskille on oma nappi.
Vakioistuimet ovat mukavat ja hyvin selkää tukevat sivusuunnassakin. Istuinosa voisi olla hieman pidempi, jotta tuki takareisille olisi parempi. Kytkin on pitkäliikkeinen Audin tapaan, mutta sen opittuaan se on todella helppo ja mukava kytkin. Vaihteisto toimii lähes erinomaisesti ja vaihteet loksahtelee silmään melkein ajatuksen voimalla. 1.8-litrainen turbokone liikuttaa autoa mukavasti.

112.
Valmistaja: Audi
Malli: A3 Sportback
Vuosimalli: 2008
Moottori: 2.0TDI
Vaihteisto: manuaali

A3 Sportback oli testattavana, että näkisin riittääkö siinä koko perheautoksi. Ajettu versio oli 140-heppaisella dieselillä varustettu. Saman koneenhan sai myös tuolloin 170-heppaisena, mutta uusimmissa malleissa tehot ovat nousseet vielä. A3 on hyvä auto ja tuntuu luokkaansa isommalta ajossa, mutta ei siitä meidän perheelle autoksi ollut.


113.
Valmistaja: Audi
Malli: A4 Avant
Vuosimalli: 2008
Moottori: 2.0TDI
Vaihteisto: manuaali

Farkkumallin A4 2-litraisella, 140-heppaisella koneella. Sisämelu on aavistuksen kovempi farmarimallissa, kun ääni pääsee ikäänkuin kaikumaan tilavassa perässä.

114.
Valmistaja: Audi
Malli: A4
Vuosimalli: 2008
Moottori: 2.0TDI
Vaihteisto: manuaali

Sedan samalla 2-litraisella kuin edellinen auto, mutta 30 hevosta enemmän tallissa.

115.
Valmistaja: Audi
Malli: A4 Avant quattro
Vuosimalli: 2008
Moottori:  2.0TFSI
Vaihteisto: manuaali

Quattro-versio A4:sta erittäin miellyttävällä 2-litraisella bensaturbolla.

116.
Valmistaja: Audi
Malli: Q5
Vuosimalli: 2008
Moottori: 2.0TFSI
Vaihteisto: S-tronic automaatti

Tuolloin A4.sta ei vielä saanut DSG-askilla varustettuna, mutta koska se oli tullut jo Q5:en, niin oli sekin kokeiltava. DSG teki kyllä tuloaan A4:än, mutta ei vielä ollut ihan valmis.
Q5:ssa on todella jämäkkä jousitus, eikä se tunnu maasturilta, eikä citymaasturilta, vaan enemmän henkilöautolta. Tuosta koeajosta muistan, että pidin sivupeilejä niin suunnattoman suurina, että ne haittaavat näkyvyyttä eteen risteyksissä.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti