91.
Valmistaja: Toyota
Malli: Corolla Verso Linea Sol, 7p
Vuosimalli: 2005
Moottori: 1.8
Vaihteisto: manuaali
Kun perhe oli kasvamaan päin, niin talvisin välillä kylmähkö Ford Escort tuli ajankohtaiseksi vaihtaa. Muutaman koeajon jälkeen päädyimme Rinta-Joupilta löytämäämme esittelyautoon Toyota Corolla Versoon. Kyseinen auto oli 7-paikkainen Linea Sol varustelulla ja 1.8-litraisella koneella, jos Toyota puristi muistaakseni 129hp.
Sen minkä ohjaustuntumassa hävisi, niin kyllä Escortiin verrattuna Verso oli monin verroin parempi. Moottoriäänet kyllä kuuluivat sisälle ja rengasmelukin rallatti melkoisesti isossa sisätilassa, mutta ei kuitenkaan mitenkään häiritsevästi. Vaihdekeppi sijaitsee keskikonsolissa ja se tuntui välillä omituisen tahmealta. Samaa ongelmaa muistan kyllä kokeneeni muissakin autoissa, jossa keppi on nostettu ns. kojelautaan. Tavallisesta Corollasta poiketen Versossa oli pitkä ja tunnokas kytkin, jopa hieman saksalaisen tuntuinen.
Seitsemää paikkaa meidän perhe tarvitsi harvoin, mutta kyllä kaksi sisääntaittuvaa istuinta lisäsi huomattavasti joustavuutta auton käytössä. Jos kuormauksen suoritti kattoon asti, niin kuuden matkustajan kanssa autoon mahtui hämmentävä määrä tavaraa. Seitsemän istuimen ollessa pystyssä tavaratila taas oli melkoisen olematon, eikä esim. lihava ostoskassi mahtunut enää peräkonttiin.
Mikää tykki Verso ei ole, mutta liikkuu kuitenkin kiitettävästi. Talvisin luistonesto oli välillä haastava, kun se pienestäkin luistosta leikkasi kierrokset alas ja auto jäi lähinnä nykimään paikalleen. Taas jos ajoluistoneston otti pois päältä, niin renkaan sutiessa etuiskunvaimennus aloitti omituisen paukuttamisen, joka tuntui lähinnä siltä, että rengas pomppi ylösalas.
Melkein kolme vuotta ehdimme autolla ajella ja ainoa ongelma oli
ovenkahvojen maali, joka rupesi lähtemään irti hiutaleina. Takuu korvasi
uudelleen maalauksen ja sen jälkeen ongelmia ei enää ollut. Myimme auton pois, kun muutimme pois Suomesta toviksi.
92.
Valmistaja: Toyota
Malli: Corolla Verso
Vuosimalli: 2006
Moottori: 2.2 D4D
Vaihteisto: manuaali
Naapurini kehui minulle jossain vaiheessa veljensä autoa, eli samanlaista Versoa isommalla dieselkoneella. Kävin sen sitten mielenkiinnosta kokeilemassa. Auto oli muuten tuttu, mutta 400Nm vääntävä diesel oli jotain muuta. Ohituskiiihtyvyys oli todella hyvä väännön ansiosta ja varmaan vaihteita ei käytännössä olisikaan tarvinnut niin usein vaihtaa, mutta minä havaitsin vaihtamisen hankalaksi. Vaikka kytkin oli tuttu, niin sain vaihdoista melkein aina nykiviä ja syytin siitä julmaa vääntöä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti