Malli: Escort GT STW
Vuosimalli: 1997
Moottori, 1.8i bensa
Vaihteisto: manuaali
![]() |
Ford Escort GT, 1.8i |
Hypätään välillä hieman ajassa eteenpäin minun omaan ensimmäiseen autoon joskus 2000-luvun alussa. Vuosikausia minä ajoin polkupyörällä, isän autolla tai kavereiden autoilla, kunnes tuli aika hankkia oma auto.
Muistan, että kävin nykyisen vaimoni kanssa koeajamassa ainakin jotain Renaultia ennen tätä autoa, mutta kun pääsimme kiiltävän sinien Fordin kyytiin, niin molemmat oli myyty.
Auto oli siis farkkumallinen Ford Escort GT, 1,8-litraisella ruiskukoneella. Kun minä ostin sen, niin se oli varmaan 5-6 vuotta vanha ja sillä tuli ajettua varmaankin 3 vuotta ennen siirtymistä eteenpäin. Auton väri oli muistaakseni Amparo sininen tai joku vastaava, mutta metallinhohtoisena se on vieläkin yksi suosikkiväreistäni. Ford Escort farkku ei ehkä ole mikään ajaton luomus designiltaan, mutta minä pidän vieläkin sen muotoilusta, jos semmoinen tiellä tulee vastaan.
1,8-litrainen kone oli yllättävän ärhäkkä kevyen auton nokalla. Hevosia taisi koneesta irrota 115 kpl ja niiden ansiosta 0-100km/h kiihdytys hoitui karvan yli 10 sekunnissa. Ohjaustuntuma on aina ollut jotain, minkä Ford taitaa, eikä minun auto tehnyt poikkeusta.
Ihan ongelmaton ei ajokokemus Escortilla ollut. Pian ostamisen jälkeen huomasin joku kerta, että auto tahtoi käydä hieman lämpöisenä ihan normaalina kesäpäivänä. Lämmöt karkasivat punaiselle ja auto piti sammuttaa. Termostaatti vaihdettiin ja vika korjaantui. Talvella kuitenkin huomasin, että miksi termostaatti ehkä oli vaihdettu, sillä moottorista ei tahtonut riittää lämpöä ohjaamon puolelle kovilla pakkasilla. Jos pakkasta oli yli -20 astetta, niin moottorinlämmöt putosivat huomattavasti ja sisälle tuli vain haaleaa ilmaa. Oli parempi olla hieman vaatetta päällä ajaeassa.
Tyhjäkäyntiventtiili, eli käytännössä ilmamääräanturi osoittautui myös ongelmaksi seuraavana kesänä. Jokin siinä vikaantui ja auto toimi moitteettomasti aina kun hieman painoi kaasua. Ongelma olikin risteykset, kun kytkimen painoi pohjaan, niin auto sammui suoraan vauhdista. Jos jotain oppi vian ansiosta, niin hieman jalkatyöskentelyä ainakin, kun kaasua piti painaa samaan aikaan kytkimen ja jarrun kanssa aina risteysalueella. Tuokin vika kyllä korjattiin ja meno oli taas mukavaa kesäisin. Vetonivelen suojakumit on tuon mallin Escorteissa kulutuskamaa ja minäkin ostin jo uudet odottamaan vaihtamista, mutta ehdin sitten vaihtamaan auton ennen sitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti