torstai 22. elokuuta 2013

118.-124. Ajamisen ilon tuojia

118.
Valmistaja: Audi
Malli: A1 Compact Coupe
Vuosimalli: 2010
Moottori: 1.4TFSI Start-Stop
Vaihteisto: DSG

 Kun tuore Audiperheen pienokainen tuli Suomessa myyntiin, niin minä etsiydyin paikalle pian kokeilemaan sitä. Edellinen Audin pienokainen, eli A2, olikin ollut varsinaisen epämuodostunut yksilö, joka ei muodoillaan paljon intohimoja sytyttänyt. Siksi varmaan niitä näkeekin hyvin harvakseltaan liikenteesssä. A1 on oletttavasti Minin menestyksestä saanut alkunsa ja linjat ja värit on suunniteltu sen mukaan. Katto on eri värinen kuin kyljet ja näin pienessä "ilopillerissä" on miltei enemmän kuin sopivaa.

Ilopilleri auto on ajossakin, kunhan vaan kytkee ärsyttävän Start-Stop -järjestelmän pois päältä. Varmaan järjestelmä jättää muutaman co2-hiukkasen syntymättä, mutta en usko, että se bensaa säästää yhtään ja kesällä ilmastoinnin ollessa päällä auto malttaa olla ehkä minuutin sammuneena ennenkuin akun varauksen takia se käynnistää itsensä.

A1 on kokoonsa nähden hyvin jykevän tuntuinen ja uskoisin, että sillä jaksaisi ajaa pidempääkin väliä väsymättä. Ohjaus on kyllä pikkuautomaisen herkkä ja se saattaisi pitkässä ajossa ehkä ensimmäiseksi käydä työstä. Kuitenkin kaupungissa pyöritellessä ohjaus on juuri hyvä ja alustan ansiosta autoa voi kiskoa mutkiin hymyilyttävää vauhtia. 1.4-litran TFSI kone saa 122 hevosen kanssa 1200-kiloisen auton liikkumaan oikein miellyttävästi. Etuvetoisena rengas tuppaa vinkumaan jopa liiankin herkästi, mutta sehän tuo ajamiseen vain hyvää tunnelmaa.

119.
Valmistaja: Audi
Malli: RS4 (B7)
Vuosimalli: 2006
Moottori: 4.2 FSI
Vaihteisto: manuaali

Joku kesäpäivä ajelin Toyotallani Audi-liikkeen ohitse ja kun bongasin pihassa uuden RS4:n ja Audin lippuja, niin hyvin nopeasti kurvasin pihaan aistien koeajon olevan mahdollinen. Kyseessä oli joku Audin potentiaalisten asiakkaiden kutsutilaisuus ja ehkä olisin 3 vuotta myöhemmin saanut omalla Audillani hieman paremman vastaanoton kuin Toyotalla, mutta kuitenkin sain auton koeajoon. Viereeni istahti puku päällä hyvin penseän oloinen maahantuojan edustaja, joten mitään quattro tourin tyylistä koeajoa ei ollut mahdollista suorittaa ja koeajo olikin hieman kaupungilla kääntymistä ja moottoritiellä kiihdyttelyä.

Kuitenkin noinkin lyhyellä koeajolla ei jäänyt millään muotoa epäselväksi, etteikö RS4 tarjoaisi ajamisen iloa loputtomiin, jos vaan olosuhteet niin sallisivat. Alusta on urheiluautomaisen jäykkä, mutta ajaminen RS4:llä on kuin millä tahansa Audilla, eli helppoa. Kun kaasun painaa pohjaan, niin palkintona on todella ripeä kiihtyvyys, mutta myös upea ääni pakoputkista V8:n huutaessa. Kierrosten noustessa tarpeeksi ylös tai jos Sport-asento laitetaan päälle, pakoputkissa aukeaa läpät, jotka päästävät vielä paremmat soundit ilmaan.

120.
Valmistaja: Audi
Malli: TT
Vuosimalli: 2006
Moottori: 3.2
Vaihteisto: DSG

TT oli mukana jollakin quattro tourilla ja vaikka vasta viimeisin TT:n korimalli  on alkanut minun silmissäni näyttämään hyväksyttävältä, niin pitihän se kuitenkin käydä ajamassa. Pieni, ketterä ja pystyvä. Tiivistän sanat siihen, koska en sen paremmin muistakaan.

121.
Valmistaja: Audi
Malli: S4 (B8)
Vuosimalli: 2009
Moottori: 3.0 TSI
Vaihteisto: manuaali

Audin viimeisimmän ja hallitsevan ajatusmallin Vähemmän on enemmän -tuotoksena syntyi uusin S4, jossa moottori on pienempi kuin aikaisemmin, mutta koska auto kevyempi kuin edeltäjänsä ja kyseessä on kaksoisahdettu TSI-moottori, niin se ei haittaa menoa. Käytökseltään S4 muistutti vahvasti minun rakasta A4:stani, mutta oli silti hieman arvokkaamman oloinen. V6:n murina voittaa I4:n ja sporttisemmat linjat ja sisutustus on parempi kuin ei niin sporttiset. Erittäin haluttava auto.

122.
Valmistaja: Audi
Malli: A7 Sportback S-line
Vuosimalli: 2013
Moottori: 3.0TDI Biturbo
Vaihteisto: DSG

Viimeisimmällä quattro tourilla Audi palasi hieman entiseen ja mukana oli tehokkaampiakin autoja. Kierroksen houkuttavin ja tehokkain värkki oli kirkuvan punainen Audi A7 Sportback S-line varustelulla ja uskomattomalla 3-litraisella tuplaturbodieselmoottorilla. 313hp ja 650nm vääntöä saavat niinkin ison auton kuin A7 lähes lentämään. En tiedä mitä lisiä S-line varustus tuo autoon, mutta A7 on enemmän edustusluokan auto kuin normaali perheauto, vaikka tilaa perheelle kyllä onkin. Lipuminen hitaalla vauhdilla on hiljaista ja pehmeää ja ulkomaailmasta tuntee olevansa erillään. Kun kaasun painaa pohjaan, niin kiihtyvys on todella voimakas. Voisin kuvitella, että moottoritiellä ohitteleminen olisi tuolla jotain, mitä tekisi vain itseään viihdyttääkseen ja sen voisi tehdä ilman suurempia ennakointeja tyyliin - viereiselle kaistalle, kaasu pohjaan ja takaisin omalle, sillä ohitse kyllä ehtii.

123.
Valmistaja: BMW
Malli: 130i
Vuosimalli: 2006
Moottori: 3.0
Vaihteisto: manuaali

BMW loi oman hot hatch autonsa, eli pienen viistoperän, luokkaan, jota hallitsivat ennestään VW Golf GTI ja Honda Civic Type-R. Minulla ainakin on hankala pitää BMW:n 130i:tä hot hatchina lähinnä muotoilun ja takavedon vuoksi, mutta se ei kuitenkaan estä mitenkään sitä, etteikö sitä tulisi koeajaa ja hieman naattia.
Nimittäin naattimiseen tuo auto on suunniteltu vai onko olemassa joku muu syy pistää samaan pakettiin n. 1400-kiloinen pieni auto, takaveto ja 3-litrainen bensakone, josta irtoaa 265 hevosta ja 315 väännöstä? Auto liikkuu noilla tehoilla todella ripeästi ja kohtuu lyhyestä akselivälistä johtuen se kääntyy mutkiin kuin ajatus. On pakko nostaa hattua BMW:n moottorinohjaukselle ja luistonestolle, sillä luistonesto päällä autoa ei saa käyttäytymään huonosti, vaikka yrittäisikin. En keksinyt keinoa saada luistonestoa pois päältä ja se varmaan on vain hyvä juttu, sillä olisi saattanut käydä huonostikin.

124.
Valmistaja: Chrysler
Malli: Crossfire SRT-6
Vuosimalli: 2005
Moottori: 3.2
Vaihteisto:automaatti

Chrysler teki joku kesä Suomessa kiertueen nimeltään Powertour ja ajossa oli ainakin 3 autoa, jotka minä testasin. Hauskan värkki porukasta oli selkeästi kaksipaikkainen Crossfire SRT-6. Jos edellämainitusta autossa oli tehoja, niin Crossfire panee vielä paremmaksi. Pellin  alla on 3.2-litrainen ahdettu Mercedeksen moottori, josta irtoaa 330hp ja 420nm. Kun auto vielä painaa myöskin tuon n. 1400 kiloa, niin kyllähän se alkaa olla jo riittävästi. Koeajosta on jo sen verran aikaa, että paljon muuta en muista kuin, että Crossfire lähti kuin purkka tutkasta, kun kaasun tallasi pohjaan ja joka kerta hymy levisi korvasta korvaan. Moottoritiellä tuli kokeiltua semmoistakin kanssa-autoilijalle varman ärsyttävää leikkiä, että ajaessani ohi hidastin vierelle samaan vauhtiin ja sitten vasta painoin kaasun pohjaan, jonka jälkeen vain katselin peilistä vieressä ollut autoa. Tuolta koeajolta on jäänyt videokin talteen ja se näkyy vieressä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti