maanantai 8. syyskuuta 2014

179. Toyota RAV4

179.
Valmistaja: Toyota
Malli: RAV4
Vuosimalli: 2014
Moottori: 2.0 Valvematic
Vaihteisto: automaatti 6 spd

 
Kutsuttakoon sitä downshiftingiksi autotermeillä tai ihan vaan varovaisuudeksi, niin kuitenkin minulle on herännyt vahva ajatus, että autoni olisi vaihdettava pienempään ja edullisempaan versioon.
Siinä hengessä marssinkin paikalliseen Toyota- myymälään halutessani testata paria Toyotaa. Kun nelivedosta luopuminen on melkein se kipein asia, niin ensiksi otinkin ajoon melkein nelivedon, eli RAV4:n.


RAV4 on uudistunut ihan äskettäin ja tuosta johtuen näyttääkin uudelta ja hetkittäin jopa hyvältä, vaikka Toyotan muotoiluvalinnat eivät minua ole juuri miellyttäneet poislukien GT86. Minun koeajoautossa oli 2-litrainen bensakone ja 6-lovinen automaattiaski.

Moottori on pienillä kierroksilla äänetön ja vaihteisto toimii nätisti, jos ne saa pysymään päällä. Varmaan käyttäjästä johtuvaa, mutta minä pari kertaa stiflasin pakkia laittaessani. Kovalla kiihdytyksellä hiljainenkin moottori ulvoo, niinkuin vain Toyota voi ulvoa - ei miehekkäästi, mutta sitkeästi. Rengasmelu on kohtuullista, mutta epätasaisella asfaltilla sisälle kantatui omituista rallatusta ja meno tuntui melkein siltä, kuin renkaissa olisi ollut soikeutta. Laitoin tuon kuitenkin huonon tien piikkiin, koska se ei ollut jatkuvaa.


Jos ohjaus on miellyttävän kevyt parkkipaikoilla pyöriessä, niin maantieajossa se on liiankin kevyt, eli dynamiikka puuttuu. Pienellä ohjausliikkeellä auton saa heittelehtimään voimakkaasti, jos ei ole varovainen. Sisustusta voisi kuvailla pelkistetyn toimivaksi, sillä se ei herättänyt ainakaan minussa suuria tunteita, mutta kaikki oli kuitenkin kohdallaan.

Kaikenkaikkiaan RAV4 oli kuitenkin positiivinen yllätys. Esim. Honda CR-V:n verrattuna RAV4 tuntui isommalta mitä on ja miellytävän jämäkältä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti