sunnuntai 28. syyskuuta 2014

191. Volkswagen Passat Variant

191.
Valmistaja: Volkswagen
Malli: Passat Variant
Vuosimalli: 2014
Moottori: 1.6 TDI
Vaihteisto: manuaali

Olen lähiaikoina jo testannut VAG-yhtymän kalleinta merkkiä ja kahta ns. halpismerkkiä, eli Seatia ja Skodaa. Jostain syystä Volkswagen ei ole minua houkutellut suuresti. Syynä on ehkä edellisen autohuollon aikana lainaksi saamani Volkswagen Golf Variant, joka oli ihan persiistä. Lisää kyseisestä autosta tästä linkistä http://elamaniautot.blogspot.fi/2014/02/176-volkswagen-golf-variant-14tsi.html

Nyt kuitenkin aikaa tappaakseni kurvasin Volkkarikaupan pihaan, koska Passatista minulla on parempi muistoja kuin Golfista. En tiennyt, että malli on juuri uudistumassa, mutta myyjä piti heti huolen, että sain tiedon. Uusi malli on tulossa ennen vuoden loppua myyntiin ja tästä johtuen maahantuoja on pudottanut vanhojen mallien hintoja jopa 4000 euroa. Muutenkin nyrkkisääntö on, että automalli on parhaimmillaan juuri ennen kuin uusi malli tulee, koska siihen mennessä suunnittelun lapsukset on korjattu ja kiinnostuksen ylläpitämiseksi vakiovarusteita on lisätty. Kun uusi malli on ihan jo huulilla, niin vanhoja ei enää saakaan ihan miten vaan, vaan käytännössä saatavilla olevat mallit ovat varastossa olevia.

Yksi suosituimpia Passatin malleja onkin koeajossa ollut versio, eli farmarimalli pienellä dieselmoottorilla ja manuaalilaatikolla. 1,6-litrainen diesel puskee ulos 105 heppaa ja 250 vääntöä. Luxline varustetaso on käsittääkseni karvalakista seuraava ja semmoisenaan ihan toimiva. Mielenkiintoinen yksityiskohta oli autossa oleva Webasto kauko-ohjauksella. Sen hinta varusteena on  465€, kun vastaavan extran laittaminen Audiin maksaa yli 2000€. Tosin tällä hetkellä Eberspächerin saa ilmaiseksi A4 ja A5 malleihin, jos ostat uuden.

Ajossa Passat on hiljainen ja mukava. Ero Golfiin on suuri ja se on hyvä juttu. Mitään tykkiä autosta ei kyseisellä moottorilla saa, eli kiihdyttelyt vaativat kärsivällisyyttä ja ohittaminen epäilemättä suunnitelmallisuutta. Jämäkkä on jälleen taikasana, joka tuntuu sopivan autolle kuin autolle, mutta jousitus on silti mukava. Kuhmuisella parkkipaikalla pyöriessä jousitus syö kuhmut nätisti, eikä paikat hampaista putoile ainakaan suusta pihalle.

Skoda Octavia on hyvä, mutta kyllä Passat on selkeästi asteen ylempänä konsernin hierarkiassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti