torstai 18. syyskuuta 2014

187. Nissan X-trail

187.
Valmistaja: Nissan
Malli: X-Trail Tekna
Vuosimalli: 2014
Moottori: 1.6 dCi
Vaihteisto: 6spd manuaali

Tänään jatkoin ennakkoluulottomasti koeajamistani jälleen uudessa liikkeessä. Tarkoituksenani oli alunperin testata Nissan Cashcowta, mutta pihassa olikin parkissa myös uusi X-trail, joka näytti hyvältä. Liikkeen myyjä ei tuntunut oikein pitävän minusta tai oli muuten vaan vähän mulkukka. Keskeytin myyjien keskinäisen munkin syönnin ja ilmoitin olevani kiinnostunut kokeilemaan Cashcowta ja X-trailia. Myyjä kysyi, että millainen auto kiinnostaa ja totesin, että diesel neliveto ja automaatti on ultimaattinen targetti. Hän ilmoitti ykskantaan, että X-trailia saa nelivetona aikaisintaan vuoden päästä, jos silloinkaan. Cashcowta ei saa ollenkaan ja plaa plaa plaa. Minua kevyesti ketutti, mutta pidin hymyntapaisen naamalla ja myötäilin ukkelia, sillä halusin ajaa X-trailia.

X-trail on hieman isompi kuin Q5 ja siihen olikin mukava nousta istumaan. Lapseni olivat mukana ja he pitivät autosta välittömästi isojen tilojen takia. Koeajomalli oli luultavasti varustetasoltaan Tekna, sillä siinä tuntui olevan melkein kaikki herkut peruutuskamerasta ja lintuperspektiivin peruutusavusta lähtien navigaattoriin ja kaksoisilmastointiin.Muuten sisustus on yksinkertainen ja toimiva.

Moottorina oli vain piskuinen 1,6-litrainen diesel, mutta ainakin siitä lähti maasturimaisen miehekkäät äänet sisälle. Ne eivät kuulostaneet pahalta, vaan jotenkin ne kuuluivat kuvaan tuossa autossa. Moottorissa oli kuitenkin yllättävän paljon potkua tai ainakin sen tuntua, sillä muutamasta risteyksestä lähdin kakkosella sisäkurvin rengas iloisesti sutien. Vaikka kyseessä oli etuveto ja sutiminen oli siis yhtä hyödyllistä kuin nännit sonnilla, niin olihan se silti hauskaa. Vaihdelaatikko tuntui hieman kankealta ja nelosvaihdetta sovittelin useampaan otteeseen silmään ennen kuin se suostui sinne menemään, mutta muuten vaihteisto ja kytkin toimivat hyvin helposti.

Tyhjäkäyntimelun lisäksi X-trailiin kantautuu muukin melu, mutta kuten aiemmin sanoin, niin tuossa autossa se jotenkin tuntui kuuluvan kuvaan. Moottoritielle en ehtinyt kääntymään, joten en tiedä minkälaiset äänimaisemat sielä olisi ollut tarjolla.

Miellyttävä auto kaikin puolin. Myyjä sanoi, että Suomeen ei nelivetoja saa, koska kaikki menevät Amerikkaan ja koeajon jälkeen ymmärrän kyllä miksi. Edullinen siisti maasturi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti