maanantai 8. syyskuuta 2014

180. Avensis, joka ei ollut ehjä

180.
Valmistaja: Toyota
Malli: Avensis
Vuosimalli: 2014
Moottori: 1.8 Valvematic
Vaihteisto: 6-spd manuaali

Avensiksen halusin kokeilla, koska se on silmää miellytävän sulava linjoiltaan, tiesin sen isoksi sisätiloiltaan ja kohtuulliseksi hinnaltaan. Linjat ovat jopa niin sulavat, että autoja katsellessani autoliikkeen pihassa kävelin kaksi kertaa Avensiksen ohitse luullen sitä Corollaksi. Vai onko ne Auriksia nykyään, mutta kaikki kuitenkin tietää mistä puhutaan.

Ehkä vika korjattiin heti, sillä auto jäi riviin muiden kanssa
Koeajoauto oli ihan brand new, sillä mittarissa oli vasta 46 km. Moottori oli 1.8-litrainen Valvematic ja sen seurana oli 6-lovinen manuaalilaatikko. Ennen koeajoa en hetkeen ollut ajanut manuaalivaihteisella autolla ja Avensiksen pitkä kytkin saikin minut epäilemään itseäni, sillä pitkän noston jälkeen auto ei tahtonut liikkua vielä mihinkään vaan kytkin otti kiinni vasta ihan ylhäällä. Kuitenkin kytkin oli helppo hallita verrattuna esimerkiksi vanhaan Corollaan, jossa kytkin on enemmänkin on-off kytkin.

RAV4:n jälkeen Avensiksen sisustus näytti tyylitellyltä ja eurooppalaiselta. Penkin tuki pitkille jaloille oli lyhyen tuntuinen, mutta en päässyt testaamaan miten se pitkässä ajossa toimisi, sillä hyvin nopeasti kävi selväksi, että ajamassani Anjoviksessa ei ollut kaikki kunnossa. Risteykseen tullessa ehdin hetken ihmetellä vaeltelevaa kierroslukumittaria ennen kuin minua rupesi hävettämään istua kuskin paikalla. Kytkin pohjassa kierrokset seilasivat 800 ja 2500 välillä satunnaisen tuntuisesti ja ainoa konsti pidätellä moottoria hirnumasta olikin jarruttaa menoa kytkimen luistatuksella.

Päätin koeajoni lyhyeen ja palautin auton liikkeeseen. Sen verran mukavan tuntuinen auto kuitenkin oli, että sitä pitänee mennä ajamaan uudestaan, jos saataville tulee dieselmoottorilla varustettu versio.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti