keskiviikko 24. syyskuuta 2014

189. Skoda Octavia RS TDI

189.
Valmistaja: Skoda
Malli: Octavia LB
Vuosimalli: 2014
Moottori: 2.0 TDI
Vaihteisto:manuaali

Demokratian nimissä vein vaimonkin kokeilemaan Skodaa, jotta syy ei olisi ainakaan kokonaan minun tilanteessa, jossa olisimme vaihtaneet Audin Skodaan ja Skoda olisikin ihan perseestä. Demokratiassa myös epäonnistumiset jaetaan.

No, paikalla ei ollutkaan aikaisemmin ajamaani 1.6 TDI Kombia, mutta pihassa oli kuitenkin Octavia RS, jossa on sama 2-litrainen ja 184 heppainen moottori, jota minä olen himoinnut nelivetomallina. Kävimme siis testaamassa RS Oskun, vaikka tiesin kyllä jo odottaa, että urheilullinen alusta ei ole sitä mitä minä haluan. Urheilullisuus on kyllä ok, mutta kovan ja madalletun alustan kiroja on kova rengasmelu, epämukavat töyssyjen ylitykset ja raapivat helmat kynnyksissä ja talvisäässä.

RS Octavia on kyllä tyylikäs ulkoa ja sisältä. Sisällä on nahkaa istuimissa ja punaiset ompeleet tuomassa lisää ilmettä. RS-logoja on kylvetty istuimiin ja hyvältähän se näyttää.Ulkoinen ilme on myös selkeän sporttinen ja onkin minun mielestä parhaan näköinen Octavia.

Ajossa kaikki on urheilullisen jäykkää ja jämäkkää. Alusta ei turhia pehmoile ja vaikka se saakin aikaan hyvän tuntuman ajamiseen, niin seuraamukset ovat myös nuo yllä mainitsemani asiat. Koeajoversiossa oli 6-vaihteinen manuaali ja vaihtaminen sujui jouhevasti. Aski ikäänkuin imaisi uuden vaihteen silmään, vaikka kepin liikkeessä tuntuikin jotain määrittelemätöntä karheutta. Ehkä se oli vain sitä urheilullisuutta. Vaihdekepin edestä löytyy VRS-nappi, jonka avulla auton ominaisuuksia voi säädellä, ainakin teoriassa. Valittavissa on sport-, normal-, eco- ja modified-asennot, joissa kaikissa on hieman erilaiset asetukset moottorinohjaukselle, ohjaukselle, vaihteistolle ja alustalle. Olin kuulevani, että ainakin pakoäänet muuttuivat, kun eco-moodista siirtyi sport-moodiin, mutta muuta eroja en huomannut. Ehkä radalla ajaessa noilla asetuksilla on jotain merkitystä, mutta en usko, että 184-heppaisessa etuvedossa niillä käytännössä tekee yhtään mitään muuta, kuin tyydyttää pikkupoikamaisen teknonörtin itsessään.

 Paperille Octavia RS on dieselinäkin yksi nopeimpia Octavia malleja, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että odotin autoa nopeammn tuntuiseksi. Eihän sisäänajossa ollutta autoa voinut revittää määrättömästi, mutta silti kiihdyttelyt tuntuivat lähes laiskoilta. Ehkä urheilualusta ja hyvä ajotuntuma piilottivat tuntemusta, mutta minä ainakin petyin.

Ajomelu RS:ssä oli meidän makuun selkeästi liian kova ja vaikka auto muuten oli lyhyessä ajossa mukavan tuntuinen, niin ajoimme vaimon kanssa auton parkkiin selkeän yksimielisinä, että ei ole RS meidän malli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti