192.
Valmistaja: Volkswagen
Malli: Tiguan 4Motion
Vuosimalli: 2014
Moottori: 2.0 TDI
Vaihteisto:DSG automaatti
Tiguan on karvan verran Audin Q3:sta pidempi ja selkeästi Q5:sta lyhyempi. Autoliikkeen pihalla ollut versio oli R-edition malli, eli myyjän sanoin "täyttä blingiä". R-edition vastaa Audin S-linea ja Skodan RS-malleja, eli sporttisemman näköisiä, mutta sisuskaluiltaan melko tavallisia autoja.
Auton pienen koon huomaa kyllä heti sisällä. Mukana olleet lapseni ihastuivat ensin takapenkkien varusteina olevista pöydistä, jotka taittuivat lentokonetyyliin etupenkin selkämyksestä, tosin ylöspäin, eikä niin kuin lentokoneessa alaspäin. Kun minä sitten kohtuu pitkinen koipineni laitoin istuimen sopivaan asentoon, niin nuoremman pojan huvi jäi lyhyeksi, sillä penkki oli niin lähellä hänen jalkojaan, että hä ei voinut enää taittaa pöytää ylös. Kun minun asento oli hyvä jalkojen suhteen, niin sain myös vetää ratin ihan ulommaiseen asentoon, eli säädöt olivat riittävät, mutta ei yhtään enempää.
Jos Passat oli laiska, niin kyllä 2-litrainen diesel vauhditti pientä Tiguaania huomattavasti vauhdikkaammin. Myös äänet olivat vauhdikkaammat ja samalla kovemmat kuin Passatissa. Parkkipaikan pomppuinen pyörittely paljasti myös katumaastureita vaivaavan ominaisuuden, eli oletettavasti korkeammasta painopisteestä johtuen ajo-ominaisuuksia koitetaan säilyttää jäykistämällä jousitusta ja kallistuksen vakausta. Ajo onkin asfaltilla hyvin samanlaista kuin henkilöautolla ja se on mukavaa aina siihen saakka kunnes tullaan hitaalla vauhdilla töyssyihin, jolloin auto pomppii hervottomasti kykenemättömänä syömään pomppuja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti